Śpiewanie w chórze jest wyzwaniem z kilku powodów. Okazuje się, że śpiewak nie zawsze może ufać swojemu głosowi, uszom, a nawet pomieszczeniu. Prof. Ternström zilustruje kilka aspektów, które mogą ułatwić lub utrudnić jakość występu chóralnego. Opisze także trwające obecnie badania nad wirtualnymi chórami śpiewającymi w wirtualnych pomieszczeniach.
Historyczne relacje i wczesne nagrania głosów kastratów dostarczają pierwszych wskazówek na temat związku między hormonami płciowymi a cechami głosu. Późniejsza mikroskopowa analiza błony śluzowej krtani wykazała, że receptory hormonów, takich jak estrogen, progesteron i testosteron, występują w kilku warstwach tkanki fałdów głosowych. W związku z tym nie dziwi fakt, że wahania hormonalne – w okresie dojrzewania, cyklu menstruacyjnego, ciąży i menopauzy – mogą wpływać na jakość głosu. Poza obserwowalnymi zmianami fizjologicznymi i akustycznymi, podczas warsztatów dowiemy się w jaki sposób efekty hormonalne kształtują brzmienie głosu i wpływają na decyzje zawodowe podejmowane przez śpiewaków w trakcie ich kariery.
Tematyka wykładu zaprasza do zgłębienia mechanizmów leżących u podstaw fonacji, łącząc wiedzę z zakresu neurofizjologii, foniatrii i otolaryngologii. Słuchacze poznają aktualną teorię powstawania głosu, co umożliwi precyzyjne zrozumienie współpracy struktur anatomicznych i ich dynamicznych funkcji podczas zachodzącego procesu. Zdobytą wiedzę będzie można wykorzystać jako punkt wyjścia do refleksji nad planowaniem działań terapeutycznych.
Dla wielu środowisk zawodowych, jak nauczyciele, wokaliści, aktorzy, prawnicy, politycy czy dziennikarze, głos stanowi ważne narzędzie ich codziennej pracy. Rosnący wskaźnik zaburzeń głosu wiąże się nierozerwalnie z wszechobecnym w dzisiejszym świecie stresem, jak i ze wzrostem oczekiwań zawodowych i społecznych. Z jednej strony głos jest odbiciem naszych wewnętrznych stanów emocjonalnych, z drugiej strony to właśnie emocje wpływają na jego jakość i sposób tworzenia. W wykładzie zostaną omówione najczęściej spotykane u wokalistów patologie fałdów głosowych wraz z ich etiologią, nowoczesną diagnostyką i współczesnymi trendami leczenia. Będą przedstawione ogólne zasady kwalifikacji do leczenia zachowawczego i do zabiegów fonochirurgicznych, obejmujące zarówno wskazania kliniczne, właściwe zaplanowanie terminu zabiegu, realne możliwości poprawy głosu, jak również oczekiwania pacjenta.
Treścią wykładu będzie opis mechanizmów regulujących słuchową kontrolę produkcji głosu, czyli zależność jakości głosu od procesu słyszenia. Omówione zostaną mechanizmy zachodzące w ośrodkowym układzie nerwowym w ośrodkach odpowiedzialnych za słyszenie oraz powstawanie głosu. Oprócz podstaw fizjologicznych przedstawione zostaną także przykłady zaburzeń słuchu i ich wpływ na jakość głosu w ocenie subiektywnej oraz obiektywnej. W aspekcie artystycznego korzystania głosu wykład podkreśli także wagę profilaktyki zaburzeń słuchu oraz konieczność kontrolnych badań słuchu u osób śpiewających.
Śpiew to dużo więcej niż sztuka! Głos, pełniąc różne funkcje, towarzyszy nam od pierwszych chwil życia i od zarania cywilizacji. Czy praca z głosem faktycznie przynosi nam zdrowie, regulację i poczucie wspólnoty? Przyjrzymy się najważniejszym wynikom badań z ostatnich lat, które pokazują, w jaki sposób aktywność wokalna poprawia wydolność organizmu, poprawia funkcje kognitywne i łagodzi stres. Zwrócimy też uwagę na to, jak śpiew grupowy wspiera nas w budowaniu więzi i regulacji emocji. Przekonajmy się wspólnie, jak wiele jest powodów, dla których warto śpiewać!
Podczas tego wykładu dowiesz się, jak według popularnych modeli psychologii klinicznej definiuje się perfekcjonizm oraz czy jest on zjawiskiem adaptacyjnym czy też nam nie służy. Dowiesz się również, w jaki sposób perfekcjonizm wpływa na lęk przed występami muzycznymi, oraz na inne obszary ważne dla koncertujących muzyków, takie jak stres związany z pracą i wypalenie zawodowe oraz prokrastynacja w zakresie ćwiczeń. Ponadto dowiesz się, w jaki sposób dwa popularne modele kliniczne/coachingowe (Trening Akceptacji i Zaangażowania - ACT oraz Coaching Skoncentrowany na Współczuciu) są wykorzystywane do konceptualizacji i terapii nieadaptacyjnych form perfekcjonizmu. Prof. Juncos zaprezentuje umiejętności wywodzące się z obu modeli tak abyś mógł natychmiast wdrożyć je do swojej codziennej praktyki. Omówione zostaną również kwestie etyczne dotyczące pozaklinicznych specjalistów (tj. nauczycieli śpiewu) stosujących te metody interwencji.
Barwa głosu jest często uznawana za zbyt subiektywną, aby mogła mieć zastosowanie pedagogiczne. Jednak od dawna znane zjawiska psychoakustyczne mogą być bezpośrednio powiązane z rzeczywistymi i powtarzalnymi zależnościami funkcjonalnymi w śpiewie. Treść prezentacji koncentruje się na najprostszych aspektach barwy, które występują zawsze, gdy wyszkolone ucho jest stymulowane przez konkretne rodzaje fal dźwiękowych. Te aspekty dźwięku stają się znakiem, że dana funkcja wystąpiła oraz stała się bodźcem do jej wygenerowania.
Szeroko pojęta higiena głosu może być utrudniona w przypadku współistniejących zaburzeń układu stomatognatycznego. Wykład ma na celu wprowadzić do tematyki diagnostycznej w ortodoncji i ortopedii szczękowo-twarzowej. Uwzględnione będą różne grupy wiekowe. Przybliżona zostanie tematyka dysfunkcji stawów skroniowo-żuchwowych, zaburzeń neuromuskularnych (w tym bruksizmu). Wszystkie te elementy mogą mieć mniejszy lub większy wpływ na emisję głosu. Celem wykładu jest uwrażliwienie wokalistów, nauczycieli śpiewu i trenerów głosu na wstępne rozróżnianie i rozpoznawanie powyższych problemów, które mogą utrudniać śpiewanie, a także wpływać negatywnie na jakość emisji.
Świat nauczania jest pełen różnych modeli, metod i ram. Niektóre koncentrują się na konkretnej części systemu techniki śpiewu (na przykład na oddechu), a inne koncepcje poszczególnych metod zdają się ze sobą kolidować. Wykład skupi się na umiejętności wykorzystania zasad, aby móc rozszyfrować różne metody nauczania pedagogicznego oraz na tym, jak zdecydować, które podejście zastosować w procesie oceny potrzeb ucznia.
Wykład porusza różnicę między autofonią fizjologiczną – chwilowym otwarciem trąbki słuchowej wspomagającym kontrolę głosu, a patologiczną – trwałym otwarciem (tuba aperta), które dezorientuje śpiewaka i utrudnia emisję. Trąbka słuchowa odgrywa istotną rolę w percepcji własnego głosu, ułatwiając ocenę rezonansu, barwy i napięć, co jest szczególnie istotne w technice belcanto. Zrozumienie autofonii ma także znaczenie pedagogiczne i terapeutyczne, pomagając w kształtowaniu prawidłowej emisji oraz unikaniu błędów wynikających z mylnej samooceny brzmienia głosu.
Wykład ten poruszy fizjologiczne, biomechaniczne i behawioralne aspekty urazów i rekonwalescencji wokalistów. Przeanalizowane zostaną najczęstsze przyczyny urazów wokalnych, a także rolę ilości, obciążenia i techniki wokalnej w procesie rekonwalescencji. Omówione zostaną, oparte na dowodach naukowych, zasady leżące u podstaw rehabilitacji i protokołów powrotu do formy, a także ćwiczenia wspomagające nauczycieli śpiewu, specjalistów zajmujących się głosem i jego terapią. Uczestnicy zdobędą głębszą wiedzę na temat wspierania profesjonalnych artystów w bezpiecznym i skutecznym powrocie do wysokiej sprawności wokalnej.
W tym wykładzie omówimy klasyczny styl musicalowy, tzw. legit, w tym jego historyczne korzenie. Dowiemy się, jak dźwięk zmieniał się na przestrzeni dekad, czym klasyczny śpiew musicalowy różni się od śpiewu operowego i jak pracować nad nim ze swoimi uczniami. Uczestnicy zrozumieją, na czym polega tzw. legit music theatre oraz jak pracować z wokalistami nad repertuarem musicalowym.
Wśród wokalistów dysfonia zgłaszana przez samych śpiewaków jest nieproporcjonalnie częstsza niż w populacji ogólnej, a uszkodzenia fonotraumatyczne są znacznie częstsze u artystów. W obliczu wysokiej częstości występowania chorób, stygmatyzacja urazów narządu głosu wśród śpiewaków jest powszechna i zwiększa prawdopodobieństwo rozprzestrzeniania się dezinformacji w tej społeczności. Czynniki te podkreślają potrzebę dostarczania tej grupie zawodowej popartych badaniami naukowymi informacji na temat fonotraumy w miejsce anegdotycznych spostrzeżeń lub opinii ekspertów. Badania przeprowadzone w UT Southwestern Voice Center w Dallas w Teksasie w USA, obejmujące ponad 400 śpiewaków z uszkodzeniami fonotraumatycznymi, w okresie 9 lat, ujawniły wiele informacji na temat rodzajów uszkodzeń i prawdopodobieństwa operacji fałdów głosowych, specyficznych powiązań między tymi problemami a gatunkami muzycznymi, a także czasu trwania terapii głosu. Wyniki tych badań wyznaczają ramy dla poradnictwa i spełniania oczekiwań tej konkretnej grupy pacjentów.
Dr Ian Howell jest założycielem i głównym prowadzącym w Embodied Music Lab. Prowadził pracownię oraz studio w New England Conservatory of Music, Cleveland Institute of Music, Yale College, Swarthmore i Rutgers. Jako śpiewak - kontratenor występował w większości głównych sal koncertowych w Ameryce, Europie, Kanadzie i Japonii jako solista, a także z wieloma profesjonalnymi zespołami. Prezentował oryginalne badania nad biodynamiką sztuki wykonawczej w National Association of Teachers of Singing (NATS), Pan American Vocology Association (PAVA), Voice Foundation, Audio Engineering Society oraz Society for Music Perception and Cognition, a także recenzował dla Oxford University Press, International Physiology & Acoustics of Singing Conference (PAS7+), Musicae Scientiae i PAVA. Ian został zaproszony jako prelegent i klinicysta do serii NATS Chat, Nowojorskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Śpiewu, Opera Programs Berlin, Peabody Lunch and Learn, Mannes, University of Colorado Boulder, New York University, Boston Conservatory i San Francisco Conservatory. Publikuje w Journal of Voice, Journal of Singing, Classical Singer i VOICEPrints, a jego pierwsza książka "Advice for Young Musicians", została opublikowana w 2023 roku.
Ian zdobył wiele prestiżowych nagród, od nagrody Grammy i nominacji do nagrody Grammy za nagrania z Chanticleer po specjalne wyróżnienie Amerykańskiej Akademii Nauczycieli Śpiewu za pracę z platformami o małej latencji i związaną z nimi technologią oraz szerokie rozpowszechnianie instrukcji dotyczących ich użytkowania podczas pandemii COVID-19. Ian wygrał stypendium Van L. Lawrence Fellowship w 2022 r. za pracę badającą stronniczość mężczyzn cispłciowych we współczesnym modelu nauki o głosie. W 2023 r. został wybrany na członka Amerykańskiej Akademii Nauczycieli Śpiewu. Jego zainteresowania badawcze obejmują wzajemne przenikanie się ludzkiej percepcji i śpiewu, ze szczególnym uwzględnieniem roli przewodnictwa słuchowego.
Pedagog, trener głosu, wokalistka, flecistka, realizator dźwięku. Absolwentka Akademii Muzycznej w Katowicach. Od 1996r. uczy śpiewu i prowadzi zespoły wokalne. Szkolenia pedagogiczne rozpoczęła w 2004r. od techniki SLS, w 2009r.uzyskując certyfikat tej metody. Następnie rozpoczęła poszerzanie wiedzy dzięki członkostwu w amerykańskim stowarzyszeniu IVTOM (International Voice Teachers Of Mix), w którym jest mentorem i członkiem zarządu d.s. Europy. W latach 2016-2020 ściśle pracowała z Rocio Guitard z USA oraz dr Hubertem Noé z Austrii - lekarzem foniatrą i konsultantem opery Wiedeńskiej, studiując zasady trenowania głosu zgodne z fizjologią. Od 2020 roku zajmuje się akustyką głosu, a także szkoli się w zakresie użycia primal sounds w śpiewie.
Jako prezes Stowarzyszenia Wokalistów MIX organizuje liczne warsztaty, szkolenia, konferencje naukowe i letnie obozy wokalne. Prowadzi warsztaty wokalne w całej Polsce. Prezentowała swoją wiedzę na konferencjach naukowych, m.in. Pacific Voice Conference (2016), kursy pedagogiczne i konferencje Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów Śpiewu (2016, 2019, 2020, 2023, 2024), konferencje „Trakt Głosowy” organizowane przez Katedrę Otolaryngologii, Chorób Głowy i Szyi UWM w Olsztynie (2022, 2024), a także konferencje naukowe stowarzyszenia IVTOM: w Krakowie (2013), konferencja „Voce Pura” w 2018r. w Weronie(Włochy) a także w USA: w Atlancie (2016) i Denver (2019).
Założycielka zespołu "Sąsiedzi", z którym na przestrzeni 24 lat zagrała ponad 700 koncertów w kraju i za granicą, a także nagrała 4 albumy i zdobyła liczne nagrody. Z gliwickim Teatrem „A” współpracowała jako aranżer, kompozytor, instruktor wokalny, realizator dźwięku, flecistka i wokalistka, zagrała ponad 250 spektakli i nagrała 6 płyt z piosenkami z musicali. Podczas 15-letniej pracy w MDK w Gliwicach jako instruktor koła wokalnego wydała 4 płyty swoich podopiecznych i przygotowała młodych wokalistów do niemal tysiąca występów - od lokalnych prezentacji po międzynarodowe festiwale. W latach 2014-2025 uczyła emisji głosu w Krakowskiej Szkole Jazzu i Muzyki Rozrywkowej.
Laureatka Nagrody Prezydenta Miasta Gliwice za osiągnięcia w dziedzinie kultury. Obecnie, poza zarządzaniem działalnością Stowarzyszenia Wokalistów MIX i koncertami, szkoli profesjonalnych wokalistów, prowadzi liczne kursy dla nauczycieli śpiewu, aktywnie rozwija również swoją szkołę śpiewu „Singart” (www.singart.pl) w Gliwicach. Ponadto opracowuje ćwiczenia wokalne do nowatorskiej aplikacji „Vocaly pro” na telefon, ułatwiającej wokalistom regularne ćwiczenie.
Chris to doświadczony trener wokalny, który rozumie wymagania stawiane dzisiejszym artystom oraz kluczową rolę, jaką trening głosu odgrywa w rozwijaniu i utrzymywaniu skali i siły głosu wokalisty, występującego wieczór za wieczorem. Pomógł tysiącom wokalistów stać się najlepszą wersją siebie, oferując usługi i wsparcie na najwyższym poziomie. Wyszkolony w zakresie terapii manualnej głosu, masażu i uwalniania mięśniowo-powięziowego, Chris wykorzystuje te dodatkowe umiejętności również w swojej pedagogice. Współcześni artyści z dużych wytwórni, piosenkarze i autorzy tekstów, wiodące gwiazdy West Endu i trenerzy wokalni ufają mu w kwestii dbania o swoje głosy. Chris jest również współzałożycielem popularnego podcastu iTunes dla wokalistów, The Naked Vocalist, założycielem firmy szkoleniowej dla nauczycieli TeachVoice.com, będącej partnerem Nation Centre For Voice & Speech (USA), a jego unikalny styl nauczania cieszy się uznaniem od Londynu po Los Angeles.
Pracuje w Instytucie Fizjologii i Patologii Słuchu w Kajetanach. W swojej działalności klinicznej i naukowej koncentruje się na zaburzeniach głosu, zarówno w aspekcie diagnostycznym jak i terapeutycznym. Od kilkunastu lat rozwija fonochirurgię w Światowym Centrum Słuchu. W Polsce jest pionierką w zakresie zabiegów laryngoplastyki iniekcyjnej. Jest autorką i współautorką licznych publikacji oraz rozdziałów w monografiach. W zakresie działalności dydaktycznej jest wykładowcą oraz kierownikiem kursów specjalizacyjnych i doskonalących. W latach 2011-2020 wykładowca na Uniwersytecie Humanistyczno-Społecznym Wyższej Szkole Psychologii Społecznej w Warszawie. Członkini polskich i europejskich towarzystw naukowych: Polskiego Towarzystwa Otorynolaryngologów Chirurgów Głowy i Szyi, Sekcji Audiologicznej i Sekcji Foniatrycznej PTORL ChGiSz, Europejskiego Towarzystwa Laryngologicznego oraz Unii Europejskich Foniatrów. Lyle jest autorką książki „Vocal Yoga, the Joy of Breathing, Singing and Sounding”, współautorką niedawno wydanej książki „The Voice Teacher's Cookbook” (wydawnictwo Hal Leonard) i twórczynią opatentowanej metody Heather Lyle Vocal Yoga Method® - metody pracy z głosem mającej na celu jego uwolnienie, łączącej techniki jogi, pranajamy, techniki Alexandra, fizjoterapii, metody Roya Harta, szkoły śpiewu Bel Canto, qi gongu, klasycznego brytyjskiego treningu mowy, dźwięków prymarnych oraz wokologii.. Jest również twórczynią metody Racking®, metody pracy z głosem, która wykorzystuje aktywne rozciąganie w parze i techniki nawoływania, aby otworzyć powięzie ciała i uwolnić głos.
Dr hab. n. med. i n. o zdr. Paulina Krasnodębska, lekarz, specjalista audiolog i foniatra. Pracujew Klinice Audiologii i Foniatrii Instytutu Fizjologii i Patologii Słuchu w Kajetanach i Centrum Głosu dla Profesjonalistów MEDINCUS w Warszawie. Jej praca kliniczna i naukowa koncentruje się na zaburzeniach głosu, mowy i słuchu. Jej główne zainteresowania to parametryzacja funkcji głośni za pomocą obrazowania fali śluzówkowej oraz neurofizjologia kliniczna krtani. Jest autorką i współautorką kilkudziesięciu recenzowanych artykułów w czasopismach i rozdziałów w książkach. Jest recenzentem międzynarodowych czasopism naukowych. Zajmuje się również dydaktyką w zakresie szkoleń dla lekarzy i studentów w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu. Jest członkiem krajowych i zagranicznych towarzystw naukowych. Działa jako członek Phoniatrics Committee International Association of Communication Sciences and Disorders (IALP) oraz Biomarker Committee Union of European Phoniatricians (UEP).
Dr n. med i n. o zdr. Karol Myszel ukończył studia na Wydziale Lekarskim Akademii Medycznej w Poznaniu w 1992 roku. Pracę zawodową zaczynał w oddziale otorynolaryngologii szpitala w Koninie. Od 2012 roku jest specjalistą audiologii i foniatrii. Specjalizację odbywał w Instytucie Fizjologii i Patologii Słuchu w Warszawie. Ukończył także studia podyplomowe z Psychologii Zmiany Postaw i Zachowań na Uniwersytecie Warszawskim oraz z Zarządzania i Marketingu w Poznańskim Oddziale Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego. Jest członkiem Komitetów Redakcyjnych pism Clinical Medicine Research oraz Journal of Clinical Otorhinolaryngology. Obszar jego zainteresowań naukowych stanowią zaburzenia głosu u pacjentów z niedosłuchem, w szczególności zaś u osób z częściową głuchotą, co było tematem jego rozprawy doktorskiej, którą obronił z wyróżnieniem w 2023 roku. Jest także członkiem zarządu Towarzystwa Otorynolaryngologów, Foniatrów i Audiologów Polskich oraz członkiem Polskiego Towarzystwa Otorynolaryngologów Chirurgów Głowy i Szyi. Adiunkt na Wydziale Nauk o Zdrowiu Akademii Nauk Stosowanych w Koninie oraz kierownik Wielkopolskiego Centrum Słuchu i Mowy w Koninie.
Filipa M. B. Lã uzyskała tytuły magistra i doktora muzyki (śpiew) na Uniwersytecie Sheffield, (Wielka Brytania), licencjata z biologii (wydział pedagogiczny Uniwersytetu Coimbra, w Portugalii) oraz licencjat z muzyki (śpiew) w Konserwatorium Muzycznym w Portugalii. Interdyscyplinarny charakter jej wykształcenia zachęcił ją do prowadzenia interdyscyplinarnych badań w dziedzinie nauk związanych z muzyką i edukacją. Jej główne zainteresowania badawcze obejmują pedagogikę śpiewu, koncentrującą się na fizjologicznych aspektach występów wokalnych, a także możliwości wykorzystania interfejsów edukacyjnych w celu optymalizacji występów i procesu nauczania/uczenia się na wszystkich etapach rozwoju. Obecnie jest profesorem nadzwyczajnym w dziedzinie edukacji muzycznej na Wydziale Edukacji Narodowego Uniwersytetu Edukacji na Odległość (UNED) w Madrycie, w Hiszpanii, gdzie prowadzi Laboratorium Głosu, Muzyki i Języka oraz grupę badawczą UNEDVoice lab.Posiada tytuł doktora lingwistyki (fonetyka/akustyka) i ma doświadczenie w muzyce oraz terapii mowy i języka. Ukończyła studia doktoranckie we współpracy z Wydziałem Mowy, Muzyki i Słuchu Królewskiego Instytutu Technologii (TMH-KTH) w Szwecji, pod kierunkiem prof. Johana Sundberga, przy wsparciu finansowym brazylijskiego Ministerstwa Edukacji. Następnie pracowała jako badaczka nad kilkoma projektami dotyczącymi głosu ludzkiego, zarówno na KTH, jak i we współpracy z innymi europejskimi uniwersytetami.
Dr Trineice Robinson-Martin to wszechstronny talent w świecie muzyki, znany ze swojego
wkładu jako wokalistka, aranżerka, badaczka, klinicystka i edukatorka. Twórczyni Soul
Ingredients®, dr Trineice poświęca się wykonawstwu i pedagogice głosu w stylach muzycznych Afroamerykanów. Dr Trineice jest dyrektorką wykonawczą African American Jazz Caucus, wiceprezeską zarządu Jazz Education Network, członkinią rady redakcyjnej Journal of Singing oraz prestiżowej Amerykańskiej Akademii Nauczycieli Śpiewu.
Jej pracę cechuje zaangażowanie zarówno w występy, jak i rozwijanie innowacyjnych materiałów dydaktycznych do nauczania śpiewu. Jej dorobek naukowy obejmuje książkę „So You Want to Sing Gospel” oraz liczne artykuły w podręcznikach, recenzowanych czasopismach i magazynach branżowych. Jest cenioną mówczynią i instruktorką kursów mistrzowskich, dzielącą się swoją wiedzą w prestiżowych instytucjach na całym świecie.
Jako artystka, dr Trineice działa na wielu polach . „New York Music Daily” chwalił ją jako „indywidualistkę, która wymyka się kategoryzacji: łączy w sobie bezpośredniość klasycznego soulu z jazzowym wyrafinowaniem, gospelowym zachwytem i żarliwością”. Jej debiutancki album „All Or Nothing”, nagrany z udziałem Cyrusa Chestnuta i Dona Bradena, ukazuje jej oddanie muzyce i kulturze Afroamerykanów.
Dr Trineice, niedawno mianowana kierowniczką Katedry Zespołów Muzycznych w Berklee College of Music, od ponad dekady jest wykładowczynią na Uniwersytecie Princeton, gdzie udzielałą indywidualnych lekcji śpiewu, dyrygowała zespołem Jazz Vocal Collective Ensemble oraz wykładała muzykę afroamerykańską i pedagogikę wokalną. Odbywała również roczną rezydencję w Instytucie Muzyki Sakralnej Uniwersytetu Yale, gdzie wykładała w ramach programu „Muzyka w Kościele Czarnym”. Więcej informacji można znaleźć na stronie www.drtrineice.com.
Amanda jest adiunktem i kierowniczką Programu Teatru Muzycznego na Pace University oraz właścicielką prywatnego studia pracującego z profesjonalnymi wokalistami. Obecnie Amanda zapewnia opiekę wokalną dla broadwayowskich produkcji „Operation Mincemeat” i "Stranger Things: The First Shadow". Wcześniej była trenerką wokalną w "The Lightning Thief" oraz "Be More Chill” na Broadwayu, a także "TEETH” na tzw. off-Broadway`u. Jako specjalista od śpiewu często pracuje z wokalistami, którzy doznali urazów głosowych, współpracując z laryngologami i terapeutami głosu w Nowym Jorku. Jako wokalistka Amanda wchodziłą w składa oryginalnej obsady "Wicked" w Los Angeles, obsady "Mamma Mia" w Las Vegas i odbyła tournée po kraju w ramach krajowej trasy brodwayowskiego wznowienia "Oklahomy". Amanda ukończyła studia doktoranckie w Teachers College na Uniwersytecie Columbia. Studia magisterskie i certyfikat w zakresie pedagogiki wokalnej uzyskała na Uniwersytecie Nowojorskim. Jest certyfikowaną przez PAVA wokolożką i stypendystką Van Lawrence Fellowship. Zasiadała w zarządzie NYSTA, PAVA oraz jest członkinią rady redakcyjnej NATS/Rowman i Littlefield. Jest także aktywną badaczką, a w 2022 roku opublikowana została jej pierwsza książka "So You Want to Sing Musical Theatre: Updated and Expanded Version".
Dr Lesley French Childs jest profesorem nadzwyczajnym otolaryngologii-chirurgii głowy i szyi, a także laryngologiem i dyrektorem wydziału laryngologicznego w Clinical Center for Voice Care na Uniwersytecie Teksańskim Southwestern. Dorastała w Austin w Teksasie i uzyskała tytuł licencjata na Uniwersytecie Yale. Ukończyła studia medyczne i staż specjalizacyjny na Uniwersytecie Vanderbilt w Nashville. Ukończyła również staż specjalizacyjny z laryngologii i neurolaryngologii na uniwersytetach Columbia i Cornell w Nowym Jorku. Dr Childs to również sopranistka kształcona klasycznie, która posiada również doświadczenie śpiewania w różnych profesjonalnych zespołach kameralnych, a także w nagrywaniu dla wytwórni Walt Disney Records.
David Juncos, PsyD, jest psychologiem klinicznym, wykładowcą, trenerem wystąpień, autorem książek, a także badaczem wykonawstwa muzycznego pochodzącym z Filadelfii (Pennsylwania, USA). Posiada 20-letnie doświadczenie w leczeniu różnych problemów klinicznych, w tym zaburzeń lękowych, zaburzeń nastroju i nadużywania substancji psychoaktywnych. Specjalizuje się w leczeniu lęku przed występami muzycznymi (Music Performance Anxiety). Na arenie międzynarodowej prezentuje swoje badania nad wykorzystaniem Terapii akceptacji i zaangażowania (ACT) w leczeniu MPA i zwiększaniu wydajności występów muzycznych. Jest głównym autorem książki “ACT for Musicians: A guide for using Acceptance and Commitment Training to enhance performance, overcome performance anxiety, and improve well-being” (2022), opublikowanej przez Universal Publishers. Jest również wykładowcą w Voice Study Centre, brytyjskim studium podyplomowym z zakresu pedagogiki wokalnej. Prowadzi tam wykłady na temat MPA, ACT, osiągania szczytowej wydajności, a także szkoli specjalistów klinicznych i pozaklinicznych w zakresie ACT, aby pomóc im radzić sobie z MPA i innymi problemami dotyczącymi wykonawstwa u uczniów i studentów.
Sten Ternström jest profesorem akustyki muzycznej i akustyki głosu w Królewskim Instytucie Technologii KTH w Sztokholmie w Szwecji. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na technicznych aspektach ludzkiego głosu, w mowie i śpiewie. Badania naukowe prof. Ternströma obejmują wdrażanie pomiarów akustycznych głosu do działań klinicznych. W ostatnim czasie jego głównym tematem badawczym jest mapowanie głosu do kombinacji wskaźników fizycznych, co pomaga uwzględnić dużą zmienność głosów poddawanych badaniom. Sten Ternström śledzi bieżące doniesienia na temat akustyki, przetwarzania dźwięku w muzyce i audio, prowadzi także kilka kursów związanych z tą tematyką. Jego praca doktorska (1989) dotyczyła akustyki śpiewu chóralnego.
Chadley Ballantyne, DMA, jest adiunktem na wydziale muzyki (w specjalności śpiew) na Uniwersytecie Stetson. Często prowadzi wykłady i wykłady gościnne na temat zastosowania pedagogiki akustycznej głosu w śpiewie klasycznym i rozrywkowym. Był prelegentem na konferencjach Pan-American Vocology Association (PAVA), konferencjach krajowych NATS, National Opera Association, dorocznym sympozjum The Voice Foundation, 11. Międzynarodowym Kongresie Nauczycieli Głosu oraz 15. Kongresie Pan-European Voice Conference. Chadley współprowadzi Letnie Warsztaty The Acoustic Vocal Pedagogy we współpracy z Kenem Bozemanem i Ianem Howellem. Jest współautorem książek: „The Evolving Singing Voice: Changes Across the Lifespan”, „The Vocal Athlete: Application and Technique for the Hybrid Singer” (trzecie wydanie) oraz „The Oxford Handbook of Voice Pedagogy”.
Dr Wendy LeBorgne jest uznaną specjalistką w zakresie patologii głosu, międzynarodową prelegentką, autorką bestsellerów i wybitną trenerką komunikacji wykonawczej.
Dzięki ponad 20-letniemu doświadczeniu jest przodującą postacią w dziedzinie pracy z głosem, komunikacji iw świecie “wokalnych atletów”, łączącą artystyczne i naukowe aspekty emisji głosu. Jej innowacyjna praca nad Voice Branding™ została wyróżniona w znanym wykładzie TED, prezentującym jej spojrzenie na autentyczną i angażującą komunikację. Jako utalentowana autorka, dr LeBorgne ma na swoim koncie ponad 10 rozdziałów w podręcznikach i 20 artykułów na temat głosu, a także ponad 200 wykładów i warsztatów na całym świecie. Ponadto jest współautorką przełomowej publikacji „The Vocal Athlete”. Dr Wendy posiada niezwykle zrównoważony zestaw umiejętności łączący sztukę i wiedzę o komunikacji. Od sali konferencyjnej po jasne światła Broadwayu, wokalni atleci dr Wendy obejmują zarówno prezesów Fortune 100, jak i artystów nagradzanych Grammy. Dzięki głębokiemu zrozumieniu sytuacji komunikacyjnych i występów pod dużą presją, dr Wendy wyposaża swoich klientów w umiejętności niezbędne, aby ich głos został usłyszany, a ich przesłanie skutecznie przekazane.
Prowadzona przez dr LeBorgne firma Professional Voice Consultants przekłada jej doświadczenie na indywidualne konsultacje kliniczno-coachingowe, dzięki którym jej klienci osiągają rozgłos na różnych platformach, takich jak radio, telewizja, film i występy na żywo.
Jej holistyczne podejście do kształcenia głosu i umiejętności komunikacyjnych uczyniło z niej osobę niezastapioną w swojej dziedzinie, pomagającą kadrze zarządzającej i artystom doskonalić i utrzymać zdrowy głos i zaangażowanie słuchaczy.
Śpiewak, solista Opery Wrocławskiej, logopeda, terapeuta i fizjolog głosu. Wieloletni Kierownik Katedry Wokalistyki Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, gdzie prowadził klasę śpiewu solowego. W 2013 r. uzyskał stopień doktora habilitowanego w dziedzinie sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej Wokalistyka, a w 2020 z rąk prezydenta Andrzeja Dudy otrzymał tytuł profesora. W sezonach artystycznych 2013 – 2019 był solistą gościnnym Opery Wrocławskiej. Koncertuje w Polsce i za granicą. W 2021 roku odznaczony BRĄZOWYM MEDALEM „ZASŁUŻONY KULTURZE GLORIA ARTIS” a 2022 Medalem Komisji Edukacji Narodowej. Prof. dr hab. Zdzisław Madej od 2021 roku pracuje również w Katedrze Otorynolaryngologii, Chorób Głowy i Szyi UWM w Olsztynie w Zespole tworzącym Samodzielną Interdyscyplinarną Pracownię Badań nad Głosem. Wraz z dr hab. Hanną Zajączkiewicz (prof. UWM) są inicjatorami międzyobszarowych badań nad fizjologią i anatomią głosu ludzkiego oraz badań w zakresie redefinicji podstawowych kryteriów oceny artystycznej głosu ludzkiego. Są organizatorami Międzynarodowego Warmińsko-Mazurskiego Mistrzowskiego Kursu Wokalnego z elementami anatomii, fizjologii i higieny głosu, z praktycznym zastosowaniem w kontekście wykonawczym oraz Ogólnopolskiej Konferencji „Trakt Głosowy”. W ramach działań prewencyjnych ZUS prowadzi kursy rehabilitacji I TERAPII głosu dla nauczycieli na podstawie autorskiego programu rehabilitacji głosu ITRG.-Integralna Terapia i Rehabilitacja Głosu. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Rehabilitacji Głosu w Łodzi prowadząc wykłady, warsztaty i szkolenia. Od lat prowadzi badania i publikuje artykuły dotyczące fizjologii i rehabilitacji głosu.
Paulina Kujawska – wokalistka jazzowa, trenerka głosu z 25 letnim stażem pracy, logopedka i rehabilitantka zaburzeń głosu. W swojej karierze wokalnej występowała z wieloma składami od duetów po big bandy i orkiestry (m.in. Orkiestra Kukla Band, Boba Jazz Band, big-band Cracovia). Koncertowała m.in. z projektem Paulina Savah Band (m.in. w Krakowie, Wiedniu, Norymberdze Helsinkach), jazzowym Triem Wojciecha Groborza, zespołem Enjoy/Noble Jazz Band, pianistami Andrzejem Nowakiem i Wojciechem Wachułką, również z hip-hopowym projektem Lari Fari.
Kształciła się muzycznie na Akademiach Muzycznych w Katowicach i w Kolonii (Niemcy). Od 2003 r związana z metodyką Mixu, od 10 lat Mentor Wokalny w Międzynarodowym Stowarzyszeniu IVTOM International Voice Teachers Of Mix. Uczestniczyła w konferencjach i kursach dot. głosu, m.in. w International Voice Seminars (organizowanych przez IVTOM i SLS ) w Los Angeles i Atlancie, Voce Pura w Veronie (Włochy), kursie mistrzowskim z Sethem Riggsem w Mediolanie, w 2 austriackich edycjach kursu Flow Phonation dr Huberta Noe dla śpiewaków, wokalistów i trenerów głosu, w 2 polskich edycjach Pacific Voice Conference, szkoleniu dla śpiewaków i nauczycieli z Janice Chapman w Londynie oraz licznych konferencjach online. Współtworzyła polskie konferencje głosu dla IVTOM i Stowarzyszenia Wokalistów MIX.
Zafascynowana głosem i ciałem, jego możliwościami i ograniczeniami, wiedzę z zakresu śpiewu i nauczania śpiewu opiera o rozumienie zależności fizjologicznych traktu głosowego osadzonego w podlegającym nieustannym zmianom ciele. Pracuje z osobami zawodowo posługującymi się głosem, pacjentami logopedycznymi, nauczycielami szkolnymi, wykładowcami i prezenterami radiowymi. Prowadzi specjalistyczne zajęcia ze śpiewu oraz rehabilitację głosu dla zawodowych śpiewaków, wokalistów i aktorów.
Wokalistka, trenerka głosu i ekspresji, masażystka. Absolwentka Akademii Muzycznej we Wrocławiu oraz Łotewskiej Akademii Muzycznej w Rydze na kierunku śpiew solowy. Z wykształcenia - sopran koloraturowy, z pasji - eksploratorka głosu, ciała i ekspresji.
Autorka interdyscyplinarnej pracy naukowej Pozaartystyczna wartość śpiewu… (2023), będącej przeglądem blisko 100 publikacji z pogranicza nauk o głosie, kognitywistyki i psychofizjologii, prezentowanej na ogólnopolskich konferencjach oraz w TVP Katowice.
Członkini Stowarzyszenia Wokalistów MIX i Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów Śpiewu, aktywnie uczestniczy w szkoleniach z zakresu nauk o głosie i pedagogiki wokalnej. W pracy dydaktycznej łączy technikę bel canto z metodami flow phonation, MIX, psychosomatyką, neurofizjologią oraz technikami pracy z ciałem i emocjami. Interesuje się głosem jako narzędziem ekspresji i samoregulacji. Jej praktyka artystyczna obejmuje integrację śpiewu z ruchem i sportem (pole dance, akrobatyka partnerska, aerial hoop).
Absolwent Śląskiego Uniwersytetu Medycznego. Odbył staże podyplomowe z ortodoncji oraz chirurgii stomatologicznej pod okiem doświadczonych specjalistów na Śląsku. Ukończył dwuletni program zaawansowanej ortodoncji FACE/Roth-Williams International Society of Orthodontists, a także European Masters of Aligners (EUMAA) w Londynie. W 2025 roku obronił pracę doktorską „Morfometria górnych dróg oddechowych i kości gnykowej po leczeniu rozbudowującym aparatem ortodontycznym”, uzyskując tytuł doktora nauk medycznych. Współwłaściciel Silesia Orthodontics – gabinetu ortodontycznego w pełni opartego na cyfrowej ortodoncji. Aktywny członek prestiżowego stowarzyszenia FACE Poland. Były wykładowca Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katedrze Dysfunkcji Narządu Żucia i Ortodoncji oraz były Invisalign Clinical Speaker. Prowadzi szkolenia z ortodoncji oraz terapii zaburzeń stawów skroniowo-żuchwowych (TMJ/TMD), koncentrując się na diagnostyce i leczeniu w odniesieniu do relacji centralnej stawów. Jako pierwszy na Śląsku wdrożył terapię nakładkami Invisalign z uwzględnieniem relacji SSŻ. Zajmuje się leczeniem Pacjentów w każdym wieku – od dzieci po osoby dorosłe, również w przypadkach ortognatycznych. W codziennej pracy wykorzystuje aparaty stałe oraz różne systemy nakładkowe: Angel Aligners, Orthero, Silesia Aligners (autorski projekt). Od czasów studiów zaangażowany w badania naukowe, aktywnie uczestniczy w konferencjach poświęconych ortodoncji i stawom skroniowo-żuchwowym. Prywatnie pasjonat elektroniki i informatyki – kolekcjonuje zabytkowe komputery, konstruuje własne urządzenia i programy. W wolnych chwilach gra na pianinie i perkusji, a także uprawia narciarstwo oraz tenis ziemny.
Dla uczestników Seminariów Mix Singing, na hasło MIX
Hotele Diament Plaza **** oraz Diament Economy oferują zniżkę 10% od ceny dnia.
VOCALY wspiera trenerów wokalnych w nauczaniu śpiewu i pomaga ich uczniom regularnie ćwiczyć między lekcjami. Dowiedz się więcej na stoisku podczas konferencji oraz na