MIX SINGING – WSPÓŁCZESNE BEL CANTO
25-28 Listopada

KALENDARIUM:

26-27 Listopada 2016

SEMINARIA NAUKOWE

CKS „MROWISKO”, Gliwice, ul. Pszczyńska 85

25 i 28 Listopada 2016

WARSZTATY WOKALNE

GCOP COK „PEREŁKA”, Gliwice, ul. Studzienna 6

PRELEGENCI:

Hubert Noé (Austria)

hubertnoe200Jeden z najbardziej cenionych foniatrów na świecie. Lekarz i zarazem nauczyciel śpiewu, specjalizujący się w formantach śpiewaczych. Doradca i nauczyciel w operze wiedeńskiej. Dwukierunkowe wykształcenie dr Huberta Noè i doświadczenie zawodowe w obu dziedzinach – wokalistyki i foniatrii – przekładają się na gruntowne zrozumienie procesów zachodzących podczas śpiewu i zasad nimi rządzących, co czyni z niego autorytet w kręgach nauczycieli śpiewu. Od lat cieszy się on uznaniem jako wykładowca i jest zapraszany w charakterze wykładowcy i prelegenta na liczne konferencje i szkolenia z zakresu pedagogiki wokalnej i foniatrii (prelekcje w 2014r.: 25-lecie Bund Deutscher Gesangslehrer w Niemczech, PanEuropean Voice Conference w Groningen w Holandii, konferencje International Voice Teachers of Mix w Denver, USA i w Gliwicach, szkolenie nauczycieli śpiewu w Brazylii).

Masterclass: „Exhalation oriented phonation in practice”

Lekcja mistrzowska z dr Hubertem Noe pozwoli przestudiować na przykładach pięciorga uczestników czynnych, działanie ćwiczeń wokalnych prowadzących do uzyskania fonacji przepływowej/wydechowej.

Rocío Guitard (USA)

rocio200

Studiowała fortepian, teorię muzyki I kompozycję w Królewskim Konserwatorium w Madrycie, oraz śpiew klasyczny i współczesne techniki wokalne pod kierunkiem kilku spośród najbardziej uznanych na świecie nauczycieli śpiewu. Tytuł magistra sztuki uzyskała na Ludwig Maximilian Universitat w Monachium. Jest członkinią zarządu i dyrektorką Działu Mentoringu IVTOM (International Voice Teachers of Mix). Włada pięcioma językami (angielski, francuski, niemiecki, włoski, hiszpański).

Od 25 lat pracuje jako solistka (trzy autorskie płyty) i wokalistka sesyjna (klasyka, pop, rock, muzyka latynoamerykańska, soul, R&B). Specyfika jej pracy dowodzi, że solidne fundamenty techniki wokalnej są niezbędne, aby móc poruszać się w różnych stylach i zachować głosu w dobrej kondycji mimo napiętego grafiku koncertowego.

Od 1998 prowadzi własne studio wokalne w San Francisco, gdzie ceniona jest za profesjonalizm, skuteczne metody nauczania i pasję, którą wkłada w każde przedsięwzięcie. Przez dziesięć lat regularnie prowadziła warsztaty i szkolenia wokalne w Europie, przyczyniając się do zrzeszenia ponad 500 europejskich wokalistów i nauczycieli śpiewu wokół idei kształcenia ustawicznego i podnoszenia kompetencji w zakresie wokalistyki.

Jako wykładowca była gościem takich uczelni jak Universitat Graz, PWST w Krakowie, National Academy of Recording Arts and Sciences w San Francisco, oraz Uniwerstytet Stanforda, gdzie współpracuje z otolaryngologami nad leczeniem chorób narządu głosu, a także prelegentką podczas licznych konferencji naukowych.

Wykład: „Od SLS do współczesnego mixu”.

Magdalena Kędzior (Polska)

Absolwentka The Constructive Teaching Centre w Londynie (1991), członkini Brytyjskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Techniki Alexandra. Od przeszło 20 lat prowadzi w Polsce zajęcia z Techniki Alexandra. Autorka książek: „Technika Alexandra” oraz „Jeść? Nie jeść? Żyć”.

Pracuje indywidualnie w ramach praktyki własnej z osobami szukającymi sposobów na lepsze radzenie sobie ze stresem, dolegliwościami i bólami, jak również z osobami wymagającymi poprawy emisji głosu, z jąkającymi się, z wokalistami, aktorami i muzykami. Współpracuje z warszawską Akademią Teatralną, Akademiami Muzycznymi w Gdańsku i w Łodzi, Centrum Edukacji Nauczycieli Szkół Artystycznych (CENSA) w Warszawie oraz innymi ośrodkami edukacyjnymi na terenie Polski.

Wykład: „Zastosowanie Techniki Alexandra w pedagogice wokalnej” i zajęcia praktyczne z Techniki Alexandra

Podczas zajęć będziemy się uczyć świadomego eliminowania niekorzystnych nawyków psychofizycznych oraz niepotrzebnych napięć w celu odnalezienia większej swobody ruchu i oddechu oraz przywrócenia tych procesów do naturalności. W odróżnieniu od znanych metod relaksacyjnych Technika Alexandra uczy przede wszystkim swobody w działaniu, a stan rozluźnienia traktuje jako punkt wyjścia do osiągania odpowiedniej elastyczności mięśni oraz swobodnej i sprężystej postawy.

Barbara Sambor (Polska)

sambor200Aktorka (PWSFTviT w Łodzi), logopeda medialny, neurologopeda, wykładowca Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie i Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. W obszarze jej zainteresowań naukowych znajdują się badania procesów biologicznych mających wpływ na wymowę i emisję głosu osób zawodowo posługujących się głosem, schorzenia układu ruchowego narządu żucia, zagadnienia z zakresu patofonetyki oraz neurogenne zaburzenia mowy. Zajmuje się m. in. terapią logopedyczną osób zawodowo posługujących się głosem oraz rehabilitacją neurologopedyczną. Jest autorką kilku publikacji z zakresu logopedii artystycznej i neurologopedii.

Wykład: „Logopedia w praktyce wokalisty”.

Wacław Petryński (Polska)

petrynski200

Inżynier, naukowiec, żeglarz, absolwent Politechniki Wrocławskiej, doktor nauk o kulturze fizycznej, instruktor – wykładowca Polskiego Związku Żeglarskiego. Pracuje w Górnośląskiej Wyższej Szkole Handlowej jako adiunkt. Obecnie pełni funkcję dziekana Wydziału Zamiejscowego w Bielsku Białej. Główny obszar zainteresowań naukowych dr Wacława Petryńskiego to kinezjologia – nauka o zachowaniach ruchowych człowieka. Dr Petryński jest autorem kilkudziesięciu prac z tej dziedziny, a obecnie przygotowuje do druku książkę „Motor Control in Humans. A System-Theoretical Approach”, która zostanie wydana w Stanach Zjednoczonych.

Wykład: „Kinezjologia – dlaczego trzeba ćwiczyć i jak działa programowanie nawyków”.

Grażyna Dzwonowska (Polska)

Grażyna Dzwonowska – absolwentka Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie studiowała teorię muzyki (dyplom z wyróżnieniem), kompozycję oraz muzykoterapię (podyplomowo); certyfikowana nauczycielka śpiewu techniką MIX akredytowana przy IVTOM, wiceprezes Stowarzyszenia Wokalistów MIX, wykładowca uniwersytecki (emisja głosu, ortofonia), doktorantka na Wydziale Psychologii i Pedagogiki Uniwersytetu Śląskiego. Jest współautorką muzyki do spektakli Teatru „A” oraz Teatru ITP. Współpracuje z kwartetem smyczkowym Altra Volta jako autorka aranżacji, prelegentka i skrzypaczka. Uczy muzyki, śpiewu solowego i zespołowego, gry na instrumentach, prowadzi warsztaty wokalne. Jej zainteresowania naukowe skupiają się wokół neuroestetyki muzyki, muzykoterapii i psychologii twórczości.

Wykład: „Głos jako narzędzie terapeutyczne”.

Wykład dotyczył będzie zastosowania śpiewu i pracy z głosem w muzykoterapii. Śpiew jako element występujący we wszystkich kulturach i będący dla ludzi równie naturalny jak mowa jest uniwersalnym i skutecznym środkiem terapeutycznym. Jego uzdrawiające oddziaływanie dostrzega się w trzech obszarach: fizjologii (wspomaganie rozwoju, spowalnianie toku choroby), komunikacji (mowa i artykulacja) oraz psychiki i emocji.

Jadwiga Gorol (Polska)

Jadwiga Gorol – wokalistka, autorka tekstów, kompozytorka, absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach, edukacji artystycznej w zakresie sztuki muzycznej na Uniwersytecie Śląskim w Cieszynie oraz Podyplomowych Studiów Muzykoterapii na Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu. Obecnie pomaga dzieciom i młodzieży rozwijać ich muzyczne i wokalne zdolności prowadząc regularne zajęcia pisania piosenek i ucząc gry na ukulele. Prowadziła także warsztaty songwritingu w Rosji i w Polsce podczas projektu polsko-rosyjskiej wymiany młodzieży „Poznaj sąsiada – poznaj siebie” organizowanego przez Stowarzyszenie Genius Loci z Rudy Śląskiej oraz Interra z Krasnojarska.

Wykład: „Songwriting dla każdego”.

Warsztat jest skierowany do wszystkich wokalistów. Szczególnie pomocny może być zwłaszcza tych, którzy śpiewają covery i marzą o stworzeniu czegoś własnego, ale nie wiedzą jak zacząć albo jak się do tego przełamać.

Magdalena Syposz (Polska)

syposzWokalistka, pedagog z zamiłowania i z zawodu. Absolwentka Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach oraz Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, laureatka wielu festiwali regionalnych i ogólnopolskich. Doświadczenie zdobyte w pracy nauczyciela akademickiego połączyła z pasją, jaką jest śpiew – od kilkunastu lat koncertuje oraz prowadzi zajęcia i warsztaty wokalne. W obszarze jej zainteresowań szczególne miejsce zajmuje wpływ zaburzeń hormonalnych na narząd głosu oraz praca z głosem endokrynnie zaburzonym i jego rehabilitacja.

Wykład: „Zaburzenia głosu w chorobach tarczycy jako wyzwanie dla pedagoga śpiewu i wokalisty”.

Katarzyna Sperczyńska (Polska)

Stypendystka i studentka kierunku musical theatre na Nowojorskiej Akademii Filmowej, absolwentka wokalistyki na Akademii Muzycznej w Katowicach oraz filologii angielskiej w Kolegium Nauczycielskim Politechniki Śląskiej. Poza Polską do tej pory gościnnie występowała m.in. w Wielkiej Brytanii, USA, Francji i Czechach. W sezonie 2015/16 współpracowała z Londyńską Orkiestrą Musicalową, gdzie dla celów edukacyjnych zostały wykonane takie musicale jak „Upiór w Operze” (rola Carlotty), „Ragtime” (rola Little Girl), „Carousel” (rola Nettie), „Dźwieki muzyki” (rola Louisy von Trapp) oraz „Dzwonnik z Notre Dame” i „Wicked” (chór). Artystka czerpie wielką radość z inspirowania innych do życia z pasją. W tym celu miała okazję spotkać się z młodzieżą w Nowym Jorku i Londynie. O bieżących projektach artystycznych informuje na swoim publicznym profilu facebook @katskyofficial (Katarzyna Sky).

Wykład: „Samoświadomość a projektowanie kariery.”

Michał „Esz” Szerląg (Polska)

Śpiewak, multiinstrumentalista, kompozytor, nauczyciel używający techniki śpiewu gardłowego i alikwotowego na scenie, w studio czy podczas medytacji alikwotowych. Używając tylko głosu nagrał albumy „One Mouth Orchestra” oraz „Katedra” gdzie każdy z pochodzących dźwięków wydobywany jest z gardła. Poznane techniki dały mu możliwość występów na scenie w takich zespołach jak: Angela Gaber Trio, Matragona, Wadada, Ziryab, „One Word”; Grzecha Piotrowskiego. Współpracuje również z Sebastianem Wypychem tworząc projekt „Chadaana”, w którym łączą śpiew alikwotowy z kontrabasem i elektroniką.

Wykład: „Warsztaty śpiewu gardłowego i alikwotowego”.

Będziemy otwierać nasze gardła niezliczoną ilością kolorów jakie skrywa nasz głos. Techniki, których uczę na warsztatach pobudzają wyobraźnię, uwrażliwiają ucho na składowe dźwięków i pomagają wysłowić się z emocji. Poznamy techniki takie jak subtelny śpiew alikwotowy w stylu Davida Hykesa, super selektywną technikę śpiewu alikwotowego jaką posługuje się Natasha Nikeprelevic czy potężne mongolskie/tybetańskie techniki śpiewu gardłowego.

oraz inni wykładowcy

patroni