Główne motto: „Odetchnąć z ulgą” – celem warsztatu jest praktyczne odkrywanie i uwalnianie
SIEBIE poprzez GŁOS. Poprzez serię precyzyjnych, fizycznych ćwiczeń usuniemy zbędne
napięcia, aby głos mógł w pełni wyrażać emocje, nastroje i myśli.
Informacje ogólne
Termin: 13-14 grudnia 2025.
Lokalizacja: Akademia Pedagogiki Specjalnej,
ul. Szczęśliwicka 40, Warszawa
Budynek C, sala 3232, II piętro
Zakwaterowanie i wyżywienie – we własnym zakresie.
Maksymalna ilość uczestników to 16 osób.
Każdy z uczestników proszony jest o przygotowanie fragmentu tekstu: wiersza, monologu, prozy lub tekstu piosenki literackiej.
Każdy z uczestników otrzymuje dyplom uczestnictwa.
Ważna informacja!
Ze względu na bardzo osobiste przeżycia podczas warsztatów metodą Kristin Linklater, spotkanie nie będzie nagrywane.
Adres:
Akademia Pedagogiki Specjalnej,
ul. Szczęśliwicka 40, Warszawa
Budynek C, sala 3232, II piętro
Cel sesji: Nawiązanie głębokiego kontaktu z własnym ciałem jako pierwotnym instrumentem.
Skupimy się na fizycznym odczuwaniu i obserwacji, bez oceniania i kontrolowania.
Kluczowe ćwiczenia i działania:
Praktyka 1: Świadomość ciała.
Zaczynamy od razu od działania: seria ćwiczeń "zwijania i rozwijania kręgosłupa".
Doświadczanie szkieletu jako rusztowania dla ciała, odczuwanie połączeń i osi.
Celem jest reedukacja psychofizyczna – uczenie ciała nowych, swobodniejszych
wzorców przez ruch.
Praktyka 2: Świadomość oddechu.
Praca w pozycji leżącej. Obserwacja naturalnego, swobodnego cyklu
oddechowego.
Ćwiczenie "westchnienia ulgi" jako fundamentalne narzędzie łączące wydech z
uwolnieniem napięcia.
Praktyka obserwowania bez kontrolowania – pozwolenie ciału na samodzielne
oddychanie.
Integracja: Zakończenie sesji krótką refleksją w leżeniu – skupienie na fizycznych
odczuciach, które pojawiły się w ciele.
Przerwa obiadowa (14:00 - 15:30)
Sesja 2 (15:30 - 18:30): Pierwszy Dźwięk – Dotyk i Wibracja
Cel sesji: Przeniesienie uwagi ze słyszenia dźwięku na jego fizyczne odczuwanie. Odkryjemy, że
dźwięk to wibracja, którą można poczuć, pielęgnować i wzmacniać.
Kluczowe ćwiczenia i działania:
Praktyka 3: Dotknięcie dźwięku.
Generowanie pierwszych, swobodnych dźwięków połączonych z westchnieniem
ulgi.
Praca z obrazem mentalnym "jeziora głosu" – spokojnej, wibrującej powierzchni
w klatce piersiowej.
Próby przeniesienia oceny dźwięku ze sfery słuchowej (czy brzmi "ładnie"?) na
dotykową (gdzie czuję wibracje?).
Praktyka 4: Uwalnianie wibracji.
Intensywna praca z mruczeniem, "parskaniem wargami" (lip flutters) i innymi
ćwiczeniami, które przenoszą wibracje na usta, zęby, kości policzkowe i całą
głowę.
Doświadczanie w praktyce, jak napięcia tłumią wibracje, a relaksacja pozwala im
swobodnie płynąć i się rozwijać.
Integracja: Wspólne tworzenie "chmury wibracji" w kręgu, gdzie każdy poświęca uwagę
swojemu dźwiękowi i odczuwa wibracje grupy.
Dzień 2: Niedziela (6 godzin praktyki)
Sesja 3 (09:00 - 12:00): Uwalnianie Blokad – Praca z Żuchwą i Językiem
Cel sesji: Skoncentrowana, praktyczna praca nad uwolnieniem napięć z kluczowych dla głosu
obszarów: żuchwy i języka. Wykorzystamy grawitację jako naszego sojusznika.
Kluczowe ćwiczenia i działania:
Praktyka 5: Praca w pozycji leżącej.
Rozpoczynamy i pracujemy głównie na leżąco, aby zminimalizować napięcia
posturalne i w pełni skorzystać z pomocy grawitacji.
Praca z obrazem mentalnym "rzeki wibracji" płynącej swobodnie przez całe ciało.
Praktyka 6: Świadomość i rozluźnianie żuchwy.
Seria precyzyjnych ćwiczeń manualnych (delikatny masaż) oraz wokalnych
(ziewanie, swobodne opadanie żuchwy) w celu usunięcia chronicznych napięć ze
stawu skroniowo-żuchwowego.
Praktyka 7: Świadomość języka.
Cykl ćwiczeń rozciągających, masujących i relaksujących język, ze szczególnym
uwzględnieniem jego nasady, która często jest źródłem blokad.
Integracja: Połączenie uwolnionej żuchwy i języka ze swobodnym westchnieniem, by
poczuć różnicę w jakości i swobodzie dźwięku.
Przerwa obiadowa (12:00 - 13:30)
Sesja 4 (13:30 - 16:30): Integracja i Pełne Doświadczenie Głosu
Cel sesji: Połączenie wszystkich poznanych elementów w jeden, płynny proces. Zastosowanie
uwolnionego głosu w praktyce i stworzenie podstaw do samodzielnej pracy.
Kluczowe ćwiczenia i działania:
Pełna rozgrzewka Linklater: Dynamiczne przejście przez kluczowe ćwiczenia z całego
warsztatu jako jedna, spójna sekwencja (kręgosłup -> oddech -> wibracje -> uwolnienie
żuchwy/języka).
Połączenie z impulsem: Praktyczne ćwiczenia łączące uwolniony głos z prostą myślą
lub intencją, aby dźwięk stał się autentyczną i naturalną formą ekspresji.
Demonstracja procesu: Każdy uczestnik ma szansę przejść przez swój indywidualny,
skrócony proces uwolnienia głosu i wypowiedzieć proste zdanie, czując za nim wsparcie
całego ciała.
Plan na przyszłość: Stworzenie osobistej, 5-minutowej rutyny ćwiczeń na podstawie
tych, które okazały się najbardziej pomocne.
Zamknięcie: Końcowy krąg i podzielenie się jednym, kluczowym odczuciem lub
odkryciem z warsztatów.
Ewa Głowacka-Fierek
Absolwentka Technikum Budowy Fortepianów w Kaliszu (1988), Akademii Muzycznej w Poznaniu (1995) oraz logopedii na Uniwersytecie im. A. Mickiewicza w Poznaniu.
Warsztat wokalny i aktorski doskonaliła pod kierunkiem uznanych pedagogów, m.in.: Prof. Mai Urbanek-Jaworowicz, Zygmunta Molika, Olgi Szwajgier, Huberta Noé, Deana Kaelina, Alessandro Fabrizi, Kristin Linklater.
Współtworzyła projekty z obszarów jazzu (Swing Brothers), musicalu (Phantom of the Opera), śpiewu intuitywnego (grupa EKU), folku (Co Się Dżess) oraz poezji śpiewanej (muzyka własna do poezji Wisławy Szymborskiej). Skomponowała i brała udział w projekcie muzycznym „Wybudzenie” (Przegląd Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu).
Prowadziła warsztaty wokalne w licznych instytucjach kultury i teatrach w Polsce, m.in. Centrum Kultury Zamek, Teatr Nowy w Poznaniu, teatry Rampa i Polonia w Warszawie, Teatr Arka i Studium Musicalowe Capitol we Wrocławiu, oraz na Uniwersytecie Teatralno-Filmowym w Tbilisi.
Od 2005 roku jest trenerem wokalnym w Teatrze Capitol we Wrocławiu oraz wykładowcą na wydziale aktorskim Akademii Sztuk Teatralnych we Wrocławiu. W 2023 roku uzyskała tytuł Designated Linklater Teacher.
Jej praca obejmuje warsztaty grupowe („Uwolnij swój naturalny głos” metodą K. Linklater), indywidualne zajęcia wokalne („Sigh of relief”) oraz terapię głosu opartą na wykształceniu logopedycznym.