W tym roku Seminaria odbywają się ON-LINE i spotykamy się na platformie ZOOM.
Link do spotkania Uczestnicy otrzymają w przeddzień rozpoczęcia Seminariów.
16:30 Rozpoczęcie
16:45 – 18:15 dr Hubert Noé: „Funkcjonalne szkolenie nauczycielskie”
18:15 – 18:30 przerwa
18:30 – 19:30 Prof. Kenneth Bozeman: „Akustyka i psychoakustyka głosu i słuchu”
19:30 – 19:45 przerwa
19:45 – 20:45 Rocío Guitard – „Praktyczne użycie trójkątu samogłoskowego w nauczaniu śpiewu rozrywkowego”
20:45 konkurs + spotkanie uczestników
14:00 Rozpoczęcie
14:15 – 15:45 Dominik Maślanka: „Stres tkankowy w zmianach przeciążeniowych”
15:45 –16:00 przerwa
16:00 – 17:00 dr Marta Grotthuss: „Psychogenne zaburzenia głosu”
17:00 – 17:30 przerwa
17:30 – 18:30 Joanne Bozeman: „Prześpiewać zmianę. Głosy kobiece podczas menopauzy i w średnim wieku”
18:30 – 18:45 przerwa
18:45 – 20:15 prof. Kenneth Bozeman: „Rejestry akustyczne i niezbędne migracje somatosensoryczne w obrębie skali głosu”
20:15 konkurs + spotkanie uczestników
10:55 Rozpoczęcie
11:00 – 12:00 Sylwia Błyszczek – Wasilewska: „Wpływ choroby refluksowej na głos u wokalistów”
12:00 – 12:15 przerwa
12:15 – 13:15 Ewelina Mendala-Kwoczek: „ODDECH, RUCH, DŹWIĘK – funkcje fizjologiczne jamy ustnej a fizjologia tworzenia głosu”
13:15 – 14:30 przerwa
14:30 – 16:00 dr Barbara Sambor: „Ocena traktu głosowego z wykorzystaniem real-time MRI”
16:00 – 16:15 przerwa
16:15 – 17:45 dr Hubert Noé – „Vademecum wokalisty: Najważniejsze zasady śpiewu”
17:45 konkurs + spotkanie – niespodzianka + spotkanie uczestników
Tłumaczenie wykładów anglojęzycznych: Grażyna Dzwonowska
Szkolenie dla nauczycieli: | 150 zł, członkowie IVTOM i PSPŚ 100 zł |
Sobota: | 150 zł, członkowie IVTOM i PSPŚ 100 zł |
Niedziela: | 150 zł, członkowie IVTOM i PSPŚ 100 zł |
Sobota + niedziela: | 250 zł, członkowie IVTOM i PSPŚ 200 zł |
Drodzy Uczestnicy! Przypominamy, że w tym roku Seminaria odbywają się ON-LINE i spotykamy się na platformie ZOOM.
Potwierdzenie zgłoszenia otrzymają Państwo drogą mailową.
Do 3 dni od otrzymania potwierdzenia prosimy o wpłatę na numer konta:
BGŻ BNP Paribas 21 2030 0045 1110 0000 0386 0230.
W tytule wpłaty prosimy wpisać: nazwisko i imię uczestnika, seminaria 2020.
Link do spotkania otrzymają Państwo w przeddzień rozpoczęcia Seminariów.
Dyplomy udziału w szkoleniu Uczestnicy otrzymają drogą mailową.
Wystąpienie będzie obejmowało następujące zagadnienia: funkcjonowanie jamy ustnej i jej fizjologię, pozastrukturalne skale ocen niezbędnych do poprawy procesu połykania, żucia i karmienia oraz mowy/wymowy, zależności między łańcuchami mięśniowymi a kompleksem ustno-twarzowym, implikacja zaburzonych tkanek ustnych na funkcjonowanie struktur mięśniowo-powięziowych całego ciała, ocena funkcjonalna, terapia i leczenie zaburzonych struktur tkanek jamy ustnej u niemowląt, dzieci i dorosłych, związek stóp z obszarem orofacjalnym oraz znaczenie współpracy międzybranżowej w procesie terapeutycznym funkcji fizjologicznych jamy ustnej oraz fizjologii głosu, mowy/wymowy.
Rejestracja video wykładu: TAK
Udostępnienie prezentacji w PDF: NIE
Wiele śpiewaczek zauważa zmiany w swoim głosie podczas i po okresie przekwitania. Badania i opinie osób zawodowo zajmujących się głosem potwierdzają ich doświadczenia. Na głos śpiewaczek i ich wokalną podróż wpływają nie tylko wahające się poziomy hormonów, ale też złożoność problemów w środkowym etapie życia.
Rejestracja video wykładu: TAK
Udostępnienie prezentacji w PDF: TAK
W przypadku śpiewaka operowego trzema najważniejszymi elementami podlegającymi szkoleniu są: dobrze rozwinięty słuch, żywa wyobraźnia i technika wokalna. Są one ze sobą ściśle powiązane. System mowy i śpiewu u człowieka jest bardzo skomplikowanym mechanizmem fizjologicznym. Zatem ścieżka kształcenia artystycznego śpiewaka, prowadząca do uzyskania optymalnych efektów brzmieniowych i możliwości scenicznych powinna się zacząć od znajomości anatomii i fizjologii głosu.
Rejestracja video wykładu: TAK
Udostępnienie prezentacji w PDF: NIE
Wykład przedstawi te spośród doświadczanych przez człowieka cech dźwięku, które odnoszą się do śpiewu. Następnie przyjrzymy się wewnętrznemu pejzażowi akustycznemu, który zamieszkują wokaliści.
Bazując na wcześniejszej prezentacji, ten wykład wyjaśni i zademonstruje na przykładach śpiewaków fenomen rejestrów akustycznych i migracji samogłoski, barwy i odczucia, które są konieczne dla rozwijania skali głosu.
Rejestracja video wykładu: TAK
Udostępnienie prezentacji w PDF: NIE
Podczas wystąpienia omówione zostaną następujące zagadnienia: Czym jest stres? Czym jest stres tkankowy (objawy, skutki krótko- i długoterminowe)? Wpływ stresu na ciało, choroby, tkanki. Czym są zmiany przeciążeniowe. Dysfonia w ujęciu tkankowo – przeciążeniowym.
Rejestracja video wykładu: NIE
Udostępnienie prezentacji w PDF: TAK
Myślisz, że problem refluksu Ciebie nie dotyczy? Na swoich zajęciach często słyszę od wokalistów: „Przecież nie mam zgagi więc nie mam refluksu!”. Niestety choroba ta może przybierać różne postaci i wcale nie musi „palić” Cię w przełyku. Podczas wykładu dowiesz się jak może przeszkadzać Ci w mówieniu, śpiewaniu a nawet w normalnym funkcjonowaniu Twojego organizmu. Poznasz przyczyny, objawy, diagnostykę oraz skutki wpływu choroby refluksowej na głos. Może po wykładzie zdecydujesz się na wizytę u specjalisty, ponieważ przedstawione objawy występują także u Ciebie. „Uważaj na to co jesz, bo może okazać się, że to co jesz zjada Ciebie” – dr Jamie Koufman
Rejestracja video wykładu: NIE
Udostępnienie prezentacji w PDF: NIE
Wykład będzie wstępnym podsumowaniem badań prowadzonych w ramach grantu z Narodowego Centrum Nauki, a dotyczącym oceny traktu głosowego. Zobaczymy pracę języka, warg, żuchwy, gardła, kości gnykowej i krtani w mowie i śpiewie – po raz pierwszy w języku polskim 🙂
Rejestracja video wykładu: NIE
Udostępnienie prezentacji w PDF: NIE
Podczas wykładu omówione zostaną zaburzenia w funkcjonowaniu krtani spowodowane emocjami oraz rola foniatry w ich diagnozowaniu i leczeniu.
Rejestracja video wykładu: TAK
Udostępnienie prezentacji w PDF: NIE
Jak rozbudzić umiejętność odczuwania instrumentu, którego nie można ani bezpośrednio zobaczyć ani poczuć. Jak zrozumieć najważniejsze funkcje głosu śpiewaczego i jak ich nauczać.
W śpiewie przeciwieństwem błędu jest na ogół inny błąd. Dlaczego tak trudno wytłumaczyć biologiczne podstawy działania głosu? Ku zrozumieniu pozornie sprzecznych stwierdzeń.
Rejestracja video wykładu: TAK
Udostępnienie prezentacji w PDF: NIE
Dr Barbara Sambor – aktorka (PWSFTviT w Łodzi), logopeda medialny, neurologopeda, wykładowca Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie i Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. W obszarze jej zainteresowań naukowych znajdują się badania procesów biologicznych mających wpływ na wymowę i emisję głosu osób zawodowo posługujących się głosem, schorzenia układu ruchowego narządu żucia, zagadnienia z zakresu patofonetyki oraz neurogenne zaburzenia mowy. Zajmuje się m. in. terapią logopedyczną osób zawodowo posługujących się głosem oraz rehabilitacją neurologopedyczną. Jest autorką kilku publikacji z zakresu logopedii artystycznej i neurologopedii.
Jeden z najbardziej cenionych foniatrów na świecie. Lekarz i zarazem nauczyciel śpiewu, specjalizujący się w formantach śpiewaczych. Działa w zawodzie od 1989 r., związany z ośrodkami w Wiedniu i Grazu, gdzie studiował śpiew (specjalizacja pieśniarska i operowa). Wykształcenie wokalne uzupełnił na Uniwersytecie Wiedeńskim o medycynę, języki obce i fonetykę. Od 1992 r. jest specjalistą medyczno-wokalnym przy operze w Graz, gdzie zasłynął jako autor szeregu ćwiczeń pozwalających na szybką i skuteczną rehabilitację głosu. Dwukierunkowe wykształcenie dr Huberta Noè i doświadczenie zawodowe w obu dziedzinach – wokalistyki i foniatrii – przekładają się na gruntowne zrozumienie procesów zachodzących podczas śpiewu i zasad nimi rządzących, co czyni z niego autorytet w kręgach nauczycieli śpiewu.
Kenneth Bozeman ukończył studia wokalne jako tenor na Baylor University, University of Arizona oraz w Konserwatorium Muzycznym w Monachium. Pełnił rolę nauczyciela śpiewu (1977-2019), pedagogiki wokalnej (przez 26 lat) oraz członka rady wydziału wokalnego na Lawrence University.. Jest członkiem rady naukowej czasopisma NATS Journal of Singing. Jego studenci śpiewali na deskach wielu amerykańskich i europejskich teatrów operowych. Jako śpiewak specjalizuje się w wykonawstwie partii oratoryjnych, wykonując role tenorowe w dziełach J.S. Bacha, J.F.Haendla, J.Haydna, V.Williamsa. Występował z towarzyszeniem licznych amerykańskich orkiestr i brał udział w festiwalach muzyki dawnej. Jego zainteresowania naukowe skupiają się wokół akustyki głosu śpiewaczego (zwłaszcza na problematyce dźwięków przejściowych u mężczyzn). Jest autorem szeregu artykułów w czasopismach naukowych (Choral Journal, Journal of Singing, Logopedics Phoniatrics Vocology, VOICEPrints) oraz dwóch publikacji książkowych: Practical Vocal Acoustics: Pedagogic Applications for Teachers and Singers (2013) i Kinesthetic Voice Pedagogy: Motivating Acoustic Efficiency ( 2017). W drugiej książce skupia się na wskazówkach językowych i kinestetycznych przydatnych podczas prowadzenia indywidualnych lekcji śpiewu.
Dyplomowany logopeda medialny, specjalista terapii logopedycznej, trener emisji i rehabilitacji głosu, pedagog, certyfikatowany terapeuta metody Butejki, dr VOX, Integracyjnej Terapii Blizn, systemu czynnościowemu MFS, terapeuta manualny i traktu orofacjalnego, terapeuta ręki, wykładowca akademicki, członkini Polskiego Towarzystwa Logopedycznego, autorka szeregu warsztatów oraz książki „Konfrontacje literackie i językowe”, a także wielu artykułów z dziedziny językoznawstwa i pedagogiki. Prelegentka ogólnopolskich i międzynarodowych konferencji i organizatorka kilku z nich. Współpracuje ściśle z terapeutami z rożnych dziedzin m.in. z fizjoterapeutami, ortodontami, laryngologami, chirurgami szczękowymi, ortopedami. Nieustannie pogłębia wiedzę w zakresie układu ruchowego narządu żucia, w szczególności terapii miofunkcyjnej, zależności połączeń w ciele i zaburzeń o szerokim podłożu. Wiedzę naukową dotyczącą fizjologii głosu łączy ściśle z pracą nad świadomością ciała oraz rozwijaniem uważności. Stosuje metody uwalniania napięć np. metodę Butejki, Feldenkraisa, Techniki Alexandra, Mindfullnes, metody ruchowe. Poszukuje, drąży i fascynuje się językiem (w każdej jego postaci) oraz dźwiękiem (w całej jego okazałości) – jego tworzeniem, emocją, którą ze sobą niesie.
Wokalistka, songwriterka, trenerka głosu, anglistka i animator kultury. Studentka Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie wokalistyki jazzowej, absolwentka Akademii Muzycznej w Gdańsku na tym samym kierunku. Ukończyła Policealne Studium Wokalne w Szczecinie, Pomaturalne Studium Animatorów Kultury w Szczecinie oraz filologię angielską na SWSPiZ w Warszawie. Od 8 lat uczy śpiewu i emisji głosu a od 4 lat z powodzeniem prowadzi swoją szkołę śpiewu, emisji i rehabilitacji głosu, logopedii oraz nauki gry na pianinie. Swoją pracę magisterską poświęciła tematowi choroby refluksowej i jej wpływowi na głos u wokalistów. Aktualnie zgłębia temat fizjologicznego podejścia do głosu dlatego szkoli się w zakresie m.in. fizjoterapii, logopedii, emisji i rehabilitacji głosu, nauce śpiewu, psychologii, gastrologii, co świetnie sprawdza się w jej pracy z osobami dotkniętymi chorobą refluksową.
Specjalista otorynolaryngolog, audiolog, foniatra. Starszy asystent w Klinice Laryngologii Dziecięcej w Samodzielnym Dziecięcym Szpitalu Klinicznym w Warszawie. Jej główne zainteresowania to choroby krtani i zaburzenia głosu u dzieci oraz u osób zawodowo posługujących się głosem, rehabilitacja psychogennych zaburzeń głosu i bezgłosów. Członkini Polskiego Towarzystwa Audiologicznego i Foniatrycznego. Absolwentka licznych warsztatów w kraju i za granicą z zakresu zaburzeń głosu. Wykładowca na Uniwersytecie SWPS, Warszawskim Uniwersytecie Medycznym i Uniwersytecie Śląskim z zakresu foniatrii.
Absolwent wrocławskiej Akademii Medycznej oraz Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, fizjoterapeuta specjalizujący się w terapii ortopedycznej, dyplomowany terapeuta metod: terapia manualna (szkoła niemiecka), FM wg Stecco (fascial manipulation), GDS (łańcuchy mięśniowe i stawowe), PNF (torowanie nerwowo-mięśniowe), MTG (masaż tkanek głębokich), Terapia wg Ekmanna – haczykowanie (crochetage), Pilates by Body Balanced – Pilates School (I i II stopień – pozycje niskie, pozycje wysokie, senior). Uczestnik wielu seminariów poświęconych fizjoterapii. Od kilku lat prowadzi szkolenia dla firm oraz dla osób fizycznych poświęcone ergonomii w miejscu pracy. By jeszcze lepiej sprostać temu wyzwaniu podjął współpracę z Grupą Teraz – Zespół Konsultantów i Trenerów, Training System, ExpertPR Consultancy by pogłębiać swoje umiejętności interpersonalne.
Studiowała fortepian, teorię muzyki i kompozycję w Królewskim Konserwatorium w Madrycie, oraz śpiew klasyczny i współczesne techniki wokalne pod kierunkiem kilku spośród najbardziej uznanych na świecie nauczycieli śpiewu. Tytuł magistra sztuki uzyskała na Ludwig Maximilian Universitat w Monachium. Włada pięcioma językami (angielski, francuski, niemiecki, włoski, hiszpański). W latach 2013-2017 była członkinią rady zarządu i dyrektorką Działu Mentoringu w IVTOM (International Voice Teachers of MIX). Obecnie pogłębia wiedzę o głosie pod kierunkiem dr Huberta Noe i rozpowszechnia jego metodę wśród nauczycieli na całym świecie.
Od 25 lat pracuje jako solistka (trzy autorskie płyty) i wokalistka sesyjna (klasyka, pop, rock, muzyka latynoamerykańska, soul, R&B). Dziś jej muzyki i nagrań z jej udziałem posłuchać można we wszystkich wiodących serwisach streamingowych. Specyfika jej pracy dowodzi, że solidne fundamenty techniki wokalnej są niezbędne, aby móc poruszać się w różnych stylach i zachować głosu w dobrej kondycji mimo napiętego grafiku koncertowego.
Od 1998 prowadzi własne studio wokalne w San Francisco, gdzie ceniona jest za profesjonalizm, skuteczne metody nauczania i pasję, którą wkłada w każde przedsięwzięcie. Przez dziesięć lat regularnie prowadziła warsztaty i szkolenia wokalne w Europie, przyczyniając się do zrzeszenia ponad 500 europejskich wokalistów i nauczycieli śpiewu wokół idei kształcenia ustawicznego i podnoszenia kompetencji w zakresie wokalistyki.
Jako wykładowczyni gościła na następujących uczelniach: Universitat Graz, PWST w Krakowie, National Academy of Recording Arts and Sciences w San Francisco, oraz Uniwerstytet Stanforda, gdzie współpracuje z otolaryngologami nad leczeniem chorób narządu głosu, była także prelegentką podczas licznych konferencji naukowych.
Tenor wykonujący muzykę operową i oratoryjno kantatową, dysponujący głosem lyrico- spinto. Kształcił się wokalnie w Hochschule für Musik we Freiburgu (Niemcy), na Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu oraz w Hochschule fur Musik und Theater und Medien w Hannoverze. W roku 2013 uzyskał tytuł doktora habilitowanego sztuk muzycznych w dyscyplinie wokalistyka na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Gościnnie występuje na deskach Opery Wrocławskiej, gdzie wykonuje wiodące partie w operach S. Moniuszki, R. Straussa, G. Pucciniego, G. Bizeta, Mascagniego, R. Leoncavalla, W. A. Mozarta, R. Wagnera, G. Donizettiego. Koncertuje jako śpiewak oratoryjno-kantatowy. Ma również w repertuarze cykle pieśni z towarzyszeniem fortepianu. Od roku 2013 prowadzi klasę śpiewu solowego w Akademii Muzycznej w Krakowie.
Absolwentka University of Arizona, nauczycielka śpiewu od 45 lat, w tym przez 26 lat na Lawrence University’s Conservatory of Music, gdzie uczyła również wielu innych przedmiotów związanych z wokalistyką. Po przejściu na emeryturę pozostaje nadal aktywna zawodowo jako nauczycielka i prelegentka. Owocem jej zainteresowania zdrowiem i higieną głosu oraz wpływem hormonów na głos kobiecy jest publikacja książkowa, której jest współautorką Singing Through Change: Women’s Voices in Midlife, Menopause and Beyond. Książka poświęcona jest fascynującym i złożonym doświadczeniom kobiet z głosem w trakcie menopauzy i dostarcza wskazówek dotyczących dbania o głos w tej ważnej fazie życia. Aby pomóc innym kobietom zrozumieć swoje ciała i głosy, Joanne Bozeman powołuje się na historię własnego życia i opisuje problemy z jakimi borykała się będąc w średnim wieku, a także na swoje kompetencje jako certyfikowanej instruktorki szkoły rodzenia.