ZAKOŃCZYLIŚMY ZAPISY NA SEMINARIA

DO ZOBACZENIA!!!

Międzynarodowe Seminaria Naukowe "Głos-Ciało-Ekspresja" 2020

W TYM ROKU ONLINE !!!

W tym roku Seminaria odbywają się ON-LINE i spotykamy się na platformie ZOOM.

Link do spotkania Uczestnicy otrzymają w przeddzień rozpoczęcia Seminariów.

PLAN SEMINARIÓW

Szkolenie dla nauczycieli śpiewu

Piątek, 20.11.2020

16:30     Rozpoczęcie
16:45 – 18:15 dr Hubert Noé: „Funkcjonalne szkolenie nauczycielskie”
18:15 – 18:30 przerwa
18:30 – 19:30 Prof. Kenneth Bozeman: „Akustyka i psychoakustyka głosu i słuchu”
19:30 – 19:45 przerwa
19:45 – 20:45 Rocío Guitard – „Praktyczne użycie trójkątu samogłoskowego w nauczaniu śpiewu rozrywkowego”
20:45     konkurs + spotkanie uczestników

 

Konferencja naukowa

Dzień pierwszy: Sobota, 21.11.2020

14:00     Rozpoczęcie
14:15 – 15:45 Dominik Maślanka: „Stres tkankowy w zmianach przeciążeniowych”
15:45 –16:00 przerwa
16:00 – 17:00 dr Marta Grotthuss: „Psychogenne zaburzenia głosu”
17:00 – 17:30 przerwa
17:30 – 18:30 Joanne Bozeman: „Prześpiewać zmianę. Głosy kobiece podczas menopauzy i w średnim wieku”
18:30 – 18:45 przerwa
18:45 – 20:15 prof. Kenneth Bozeman: „Rejestry akustyczne i niezbędne migracje somatosensoryczne w obrębie skali głosu”
20:15     konkurs + spotkanie uczestników

 

Dzień drugi: Niedziela, 22.11.2020

10:55     Rozpoczęcie
11:00 – 12:00 Sylwia Błyszczek – Wasilewska: „Wpływ choroby refluksowej na głos u wokalistów”
12:00 – 12:15 przerwa
12:15 – 13:15 Ewelina Mendala-Kwoczek: „ODDECH, RUCH, DŹWIĘK – funkcje fizjologiczne jamy ustnej a fizjologia tworzenia głosu”
13:15 – 14:30 przerwa
14:30 – 16:00 dr Barbara Sambor: „Ocena traktu głosowego z wykorzystaniem real-time MRI”
16:00 – 16:15 przerwa
16:15 – 17:45 dr Hubert Noé – „Vademecum wokalisty: Najważniejsze zasady śpiewu”
17:45     konkurs + spotkanie – niespodzianka + spotkanie uczestników

 

Tłumaczenie wykładów anglojęzycznych: Grażyna Dzwonowska

CENNIK

Szkolenie dla nauczycieli:150 zł, członkowie IVTOM i PSPŚ 100 zł
Sobota:150 zł, członkowie IVTOM i PSPŚ 100 zł
Niedziela:150 zł, członkowie IVTOM i PSPŚ 100 zł
Sobota + niedziela:250 zł, członkowie IVTOM i PSPŚ 200 zł

Drodzy Uczestnicy! Przypominamy, że w tym roku Seminaria odbywają się ON-LINE i spotykamy się na platformie ZOOM.

Potwierdzenie zgłoszenia otrzymają Państwo drogą mailową.

Do 3 dni od otrzymania potwierdzenia prosimy o wpłatę na numer konta:
BGŻ BNP Paribas 21 2030 0045 1110 0000 0386 0230. 
W tytule wpłaty prosimy wpisać: nazwisko i imię uczestnika, seminaria 2020.

Link do spotkania otrzymają Państwo w przeddzień rozpoczęcia Seminariów.

Dyplomy udziału w szkoleniu Uczestnicy otrzymają drogą mailową.

OPISY WYKŁADÓW

Ewelina Mendala-Kwoczek:

„ODDECH, RUCH, DŹWIĘK – funkcje fizjologiczne jamy ustnej a fizjologia tworzenia głosu”

Wystąpienie będzie obejmowało następujące zagadnienia: funkcjonowanie jamy ustnej i jej fizjologię, pozastrukturalne skale ocen niezbędnych do poprawy procesu połykania, żucia i karmienia oraz mowy/wymowy, zależności między łańcuchami mięśniowymi a kompleksem ustno-twarzowym, implikacja zaburzonych tkanek ustnych na funkcjonowanie struktur mięśniowo-powięziowych całego ciała, ocena funkcjonalna, terapia i leczenie zaburzonych struktur tkanek jamy ustnej u niemowląt, dzieci i dorosłych, związek stóp z obszarem orofacjalnym oraz znaczenie współpracy międzybranżowej w procesie terapeutycznym funkcji fizjologicznych jamy ustnej oraz fizjologii głosu, mowy/wymowy.

Rejestracja video wykładu:               TAK
Udostępnienie prezentacji w PDF:   NIE

 

Joanne Bozeman:

„Prześpiewać zmianę. Głosy kobiece podczas menopauzy i w średnim wieku”

Wiele śpiewaczek zauważa zmiany w swoim głosie podczas i po okresie przekwitania. Badania i opinie osób zawodowo zajmujących się głosem potwierdzają ich doświadczenia. Na głos śpiewaczek i ich wokalną podróż wpływają nie tylko wahające się poziomy hormonów, ale też złożoność problemów w środkowym etapie życia.

Rejestracja video wykładu:               TAK
Udostępnienie prezentacji w PDF:  TAK

 

Ks. prof. dr hab. Zdzisław Madej:

„Głos jako przestrzeń akustyczno-fizjologiczna. Podstawowe założenia anatomiczne jako punkt wyjścia do interpretacji głosu w perspektywie wykonawczej”

W przypadku śpiewaka operowego trzema najważniejszymi elementami podlegającymi szkoleniu są: dobrze rozwinięty słuch, żywa wyobraźnia i technika wokalna. Są one ze sobą ściśle powiązane. System mowy i śpiewu u człowieka jest bardzo skomplikowanym mechanizmem fizjologicznym. Zatem ścieżka kształcenia artystycznego śpiewaka, prowadząca do uzyskania optymalnych efektów brzmieniowych i możliwości scenicznych powinna się zacząć od znajomości anatomii i fizjologii głosu.

Rejestracja video wykładu:               TAK
Udostępnienie prezentacji w PDF:   NIE

Prof. Kenneth Bozeman:
1. „Akustyka i psychoakustyka głosu i słuchu”

Wykład przedstawi te spośród doświadczanych przez człowieka cech dźwięku, które odnoszą się do śpiewu. Następnie przyjrzymy się wewnętrznemu pejzażowi akustycznemu, który zamieszkują wokaliści.

2. „Rejestry akustyczne i niezbędne migracje somatosensoryczne w obrębie skali głosu”

Bazując na wcześniejszej prezentacji, ten wykład wyjaśni i zademonstruje na przykładach śpiewaków fenomen rejestrów akustycznych i migracji samogłoski, barwy i odczucia, które są konieczne dla rozwijania skali głosu.

Rejestracja video wykładu:             TAK
Udostępnienie prezentacji w PDF: NIE

Dominik Maślanka:
„Stres tkankowy w zmianach przeciążeniowych”

Podczas wystąpienia omówione zostaną następujące zagadnienia: Czym jest stres? Czym jest stres tkankowy (objawy, skutki krótko- i długoterminowe)? Wpływ stresu na ciało, choroby, tkanki. Czym są zmiany przeciążeniowe. Dysfonia w ujęciu tkankowo – przeciążeniowym.

Rejestracja video wykładu:              NIE
Udostępnienie prezentacji w PDF: TAK

Sylwia Wasilewska:
„Wpływ choroby refluksowej na głos u wokalistów”

Myślisz, że problem refluksu Ciebie nie dotyczy? Na swoich zajęciach często słyszę od wokalistów: „Przecież nie mam zgagi więc nie mam refluksu!”. Niestety choroba ta może przybierać różne postaci i wcale nie musi „palić” Cię w przełyku. Podczas wykładu dowiesz się jak może przeszkadzać Ci w mówieniu, śpiewaniu a nawet w normalnym funkcjonowaniu Twojego organizmu. Poznasz przyczyny, objawy, diagnostykę oraz skutki wpływu choroby refluksowej na głos. Może po wykładzie zdecydujesz się na wizytę u specjalisty, ponieważ przedstawione objawy występują także u Ciebie. „Uważaj na to co jesz, bo może okazać się, że to co jesz zjada Ciebie” – dr Jamie Koufman

Rejestracja video wykładu:              NIE
Udostępnienie prezentacji w PDF: NIE

dr Barbara Sambor:
„Ocena traktu głosowego z wykorzystaniem real-time MRI”

Wykład będzie wstępnym podsumowaniem badań prowadzonych w ramach grantu z Narodowego Centrum Nauki, a dotyczącym oceny traktu głosowego. Zobaczymy pracę języka, warg, żuchwy, gardła, kości gnykowej i krtani w mowie i śpiewie – po raz pierwszy w języku polskim 🙂

Rejestracja video wykładu:             NIE
Udostępnienie prezentacji w PDF: NIE

dr Marta Grotthus:
„Psychogenne zaburzenia głosu”

Podczas wykładu omówione zostaną zaburzenia w funkcjonowaniu krtani spowodowane emocjami oraz rola foniatry w ich diagnozowaniu i leczeniu. 

Rejestracja video wykładu:             TAK
Udostępnienie prezentacji w PDF: NIE

dr Hubert Noé:
1.„Funkcjonalne szkolenie nauczycielskie”

Jak rozbudzić umiejętność odczuwania instrumentu, którego nie można ani bezpośrednio zobaczyć ani poczuć. Jak zrozumieć najważniejsze funkcje głosu śpiewaczego i jak ich nauczać.

2. „Vademecum wokalisty: Najważniejsze zasady śpiewu”

W śpiewie przeciwieństwem błędu jest na ogół inny błąd. Dlaczego tak trudno wytłumaczyć biologiczne podstawy działania głosu? Ku zrozumieniu pozornie sprzecznych stwierdzeń.

Rejestracja video wykładu:             TAK
Udostępnienie prezentacji w PDF: NIE

SYLWETKI PRELEGENTÓW

BARBARA SAMBOR

Dr Barbara Sambor – aktorka (PWSFTviT w Łodzi), logopeda medialny, neurologopeda, wykładowca Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie i Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. W obszarze jej zainteresowań naukowych znajdują się badania procesów biologicznych mających wpływ na wymowę i emisję głosu osób zawodowo posługujących się głosem, schorzenia układu ruchowego narządu żucia, zagadnienia z zakresu patofonetyki oraz neurogenne zaburzenia mowy. Zajmuje się m. in. terapią logopedyczną osób zawodowo posługujących się głosem oraz rehabilitacją neurologopedyczną. Jest autorką kilku publikacji z zakresu logopedii artystycznej i neurologopedii.

 

HUBERT NOÉ (Austria)

Jeden z najbardziej cenionych foniatrów na świecie. Lekarz i zarazem nauczyciel śpiewu, specjalizujący się w formantach śpiewaczych. Działa w zawodzie od 1989 r., związany z ośrodkami w Wiedniu i Grazu, gdzie studiował śpiew (specjalizacja pieśniarska i operowa). Wykształcenie wokalne uzupełnił na Uniwersytecie Wiedeńskim o medycynę, języki obce i fonetykę. Od 1992 r. jest specjalistą medyczno-wokalnym przy operze w Graz, gdzie zasłynął jako autor szeregu ćwiczeń pozwalających na szybką i skuteczną rehabilitację głosu. Dwukierunkowe wykształcenie dr Huberta Noè i doświadczenie zawodowe w obu dziedzinach – wokalistyki i foniatrii – przekładają się na gruntowne zrozumienie procesów zachodzących podczas śpiewu i zasad nimi rządzących, co czyni z niego autorytet w kręgach nauczycieli śpiewu.

 

KENNETH BOZEMAN

Kenneth Bozeman ukończył studia wokalne jako tenor na Baylor University, University of Arizona oraz w Konserwatorium Muzycznym w Monachium. Pełnił rolę nauczyciela śpiewu (1977-2019), pedagogiki wokalnej (przez 26 lat) oraz członka rady wydziału wokalnego na Lawrence University.. Jest członkiem rady naukowej czasopisma NATS Journal of Singing. Jego studenci śpiewali na deskach wielu amerykańskich i europejskich teatrów operowych. Jako śpiewak specjalizuje się w wykonawstwie partii oratoryjnych, wykonując role tenorowe w dziełach J.S. Bacha, J.F.Haendla, J.Haydna, V.Williamsa. Występował z towarzyszeniem licznych amerykańskich orkiestr i brał udział w festiwalach muzyki dawnej. Jego zainteresowania naukowe skupiają się wokół akustyki głosu śpiewaczego (zwłaszcza na problematyce dźwięków przejściowych u mężczyzn). Jest autorem szeregu artykułów w czasopismach naukowych (Choral Journal, Journal of Singing, Logopedics Phoniatrics Vocology, VOICEPrints) oraz dwóch publikacji książkowych: Practical Vocal Acoustics:  Pedagogic Applications for Teachers and Singers (2013) i Kinesthetic Voice Pedagogy:  Motivating Acoustic Efficiency ( 2017). W drugiej książce skupia się na wskazówkach językowych i kinestetycznych przydatnych podczas prowadzenia indywidualnych lekcji śpiewu.

 

EWELINA MENDALA-KWOCZEK

Dyplomowany logopeda medialny, specjalista terapii logopedycznej, trener emisji i rehabilitacji głosu, pedagog, certyfikatowany terapeuta metody Butejki, dr VOX, Integracyjnej Terapii Blizn, systemu czynnościowemu MFS, terapeuta manualny i traktu orofacjalnego, terapeuta ręki, wykładowca akademicki, członkini Polskiego Towarzystwa Logopedycznego, autorka szeregu warsztatów oraz książki „Konfrontacje literackie i językowe”, a także wielu artykułów z dziedziny językoznawstwa i pedagogiki. Prelegentka ogólnopolskich i międzynarodowych konferencji i organizatorka kilku z nich. Współpracuje ściśle z terapeutami z rożnych dziedzin m.in. z fizjoterapeutami, ortodontami, laryngologami, chirurgami szczękowymi, ortopedami. Nieustannie pogłębia wiedzę w zakresie układu ruchowego narządu żucia, w szczególności terapii miofunkcyjnej, zależności połączeń w ciele i zaburzeń o szerokim podłożu. Wiedzę naukową dotyczącą fizjologii głosu łączy ściśle z pracą nad świadomością ciała oraz rozwijaniem uważności. Stosuje metody uwalniania napięć np. metodę Butejki, Feldenkraisa, Techniki Alexandra, Mindfullnes, metody ruchowe. Poszukuje, drąży i fascynuje się językiem (w każdej jego postaci) oraz dźwiękiem (w całej jego okazałości) – jego tworzeniem, emocją, którą ze sobą niesie.

 

SYLWIA WASILEWSKA

Wokalistka, songwriterka, trenerka głosu, anglistka i animator kultury. Studentka Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie wokalistyki jazzowej, absolwentka Akademii Muzycznej w Gdańsku na tym samym kierunku. Ukończyła Policealne Studium Wokalne w Szczecinie, Pomaturalne Studium Animatorów Kultury w Szczecinie oraz filologię angielską na SWSPiZ w Warszawie. Od 8 lat uczy śpiewu i emisji głosu a od 4 lat z powodzeniem prowadzi swoją szkołę śpiewu, emisji i rehabilitacji głosu, logopedii oraz nauki gry na pianinie. Swoją pracę magisterską poświęciła tematowi choroby refluksowej i jej wpływowi na głos u wokalistów. Aktualnie zgłębia temat fizjologicznego podejścia do głosu dlatego szkoli się w zakresie m.in. fizjoterapii, logopedii, emisji i rehabilitacji głosu, nauce śpiewu, psychologii, gastrologii, co świetnie sprawdza się w jej pracy z osobami dotkniętymi chorobą refluksową.

 

MARTA GROTTHUS

Specjalista otorynolaryngolog, audiolog, foniatra. Starszy asystent w Klinice Laryngologii Dziecięcej w Samodzielnym Dziecięcym Szpitalu Klinicznym w Warszawie. Jej główne zainteresowania to choroby krtani i zaburzenia głosu u dzieci oraz u osób zawodowo posługujących się głosem, rehabilitacja psychogennych zaburzeń głosu i bezgłosów. Członkini Polskiego Towarzystwa Audiologicznego i Foniatrycznego. Absolwentka licznych warsztatów w kraju i za granicą z zakresu zaburzeń głosu. Wykładowca na Uniwersytecie SWPS, Warszawskim Uniwersytecie Medycznym i Uniwersytecie Śląskim z zakresu foniatrii.

 

DOMINIK MAŚLANKA

Absolwent wrocławskiej Akademii Medycznej oraz Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, fizjoterapeuta specjalizujący się w terapii ortopedycznej, dyplomowany terapeuta metod: terapia manualna (szkoła niemiecka), FM wg Stecco (fascial manipulation), GDS (łańcuchy mięśniowe i stawowe), PNF (torowanie nerwowo-mięśniowe), MTG (masaż tkanek głębokich), Terapia wg Ekmanna – haczykowanie (crochetage), Pilates by Body Balanced – Pilates School (I i II stopień – pozycje niskie, pozycje wysokie, senior). Uczestnik wielu seminariów poświęconych fizjoterapii. Od kilku lat prowadzi szkolenia dla firm oraz dla osób fizycznych poświęcone ergonomii w miejscu pracy. By jeszcze lepiej sprostać temu wyzwaniu podjął współpracę z Grupą Teraz – Zespół Konsultantów i Trenerów, Training System, ExpertPR Consultancy by pogłębiać swoje umiejętności interpersonalne.

 

ROCÍO GUITARD


Studiowała fortepian, teorię muzyki i kompozycję w Królewskim Konserwatorium w Madrycie, oraz śpiew klasyczny i współczesne techniki wokalne pod kierunkiem kilku spośród najbardziej uznanych na świecie nauczycieli śpiewu. Tytuł magistra sztuki uzyskała na Ludwig Maximilian Universitat w Monachium. Włada pięcioma językami (angielski, francuski, niemiecki, włoski, hiszpański). W latach 2013-2017 była członkinią rady zarządu i dyrektorką Działu Mentoringu w IVTOM (International Voice Teachers of MIX). Obecnie pogłębia wiedzę o głosie pod kierunkiem dr Huberta Noe i rozpowszechnia jego metodę wśród nauczycieli na całym świecie.
Od 25 lat pracuje jako solistka (trzy autorskie płyty) i wokalistka sesyjna (klasyka, pop, rock, muzyka latynoamerykańska, soul, R&B). Dziś jej muzyki i nagrań z jej udziałem posłuchać można we wszystkich wiodących serwisach streamingowych. Specyfika jej pracy dowodzi, że solidne fundamenty techniki wokalnej są niezbędne, aby móc poruszać się w różnych stylach i zachować głosu w dobrej kondycji mimo napiętego grafiku koncertowego.
Od 1998 prowadzi własne studio wokalne w San Francisco, gdzie ceniona jest za profesjonalizm, skuteczne metody nauczania i pasję, którą wkłada w każde przedsięwzięcie. Przez dziesięć lat regularnie prowadziła warsztaty i szkolenia wokalne w Europie, przyczyniając się do zrzeszenia ponad 500 europejskich wokalistów i nauczycieli śpiewu wokół idei kształcenia ustawicznego i podnoszenia kompetencji w zakresie wokalistyki.
Jako wykładowczyni gościła na następujących uczelniach: Universitat Graz, PWST w Krakowie, National Academy of Recording Arts and Sciences w San Francisco, oraz Uniwerstytet Stanforda, gdzie współpracuje z otolaryngologami nad leczeniem chorób narządu głosu, była także prelegentką podczas licznych konferencji naukowych.

 

KS. PROF. ZW. DR HAB. ZDZISŁAW MADEJ

Tenor wykonujący muzykę operową i oratoryjno kantatową, dysponujący głosem lyrico- spinto. Kształcił się wokalnie w Hochschule für Musik we Freiburgu (Niemcy), na Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu oraz w Hochschule fur Musik und Theater und Medien w Hannoverze. W roku 2013 uzyskał tytuł doktora habilitowanego sztuk muzycznych w dyscyplinie wokalistyka na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Gościnnie występuje na deskach Opery Wrocławskiej, gdzie wykonuje wiodące partie w operach S. Moniuszki, R. Straussa, G. Pucciniego, G. Bizeta, Mascagniego, R. Leoncavalla, W. A. Mozarta, R. Wagnera, G. Donizettiego. Koncertuje jako śpiewak oratoryjno-kantatowy. Ma również w repertuarze cykle pieśni z towarzyszeniem fortepianu. Od roku 2013 prowadzi klasę śpiewu solowego w Akademii Muzycznej w Krakowie.

 

JOANNE BOZEMAN

Absolwentka University of Arizona, nauczycielka śpiewu od 45 lat, w tym przez 26 lat na Lawrence University’s Conservatory of Music, gdzie uczyła również wielu innych przedmiotów związanych z wokalistyką. Po przejściu na emeryturę pozostaje nadal aktywna zawodowo jako nauczycielka i prelegentka. Owocem jej zainteresowania zdrowiem i higieną głosu oraz wpływem hormonów na głos kobiecy jest publikacja książkowa, której jest współautorką Singing Through Change: Women’s Voices in Midlife, Menopause and Beyond. Książka poświęcona jest fascynującym i złożonym doświadczeniom kobiet z głosem w trakcie menopauzy i dostarcza wskazówek dotyczących dbania o głos w tej ważnej fazie życia. Aby pomóc innym kobietom zrozumieć swoje ciała i głosy, Joanne Bozeman powołuje się na historię własnego życia i opisuje problemy z jakimi borykała się będąc w średnim wieku, a także na swoje kompetencje jako certyfikowanej instruktorki szkoły rodzenia.