Kurs dla nauczycieli śpiewu

"PEDAGOGIKA WOKALNA XXI WIEKU

– od tradycji bel canto po współczesne badania naukowe.”

OPIS:

Inspiracja

Szkoły wokalne ostatnimi czasy mnożą się jak grzyby po deszczu. Nikt nie pyta nauczycieli śpiewu o ukończone kierunki studiów, o certyfikaty, kompetencje. Niekiedy wystarczy ładnie śpiewać i już można zostać nauczycielem. Ale… czy na pewno?…
Każdy z nas jest inny. Mamy różną budowę ciała, różne tendencje, różne napięcia mięśniowe, żyjemy w stresie, który wpływa na pracę mięśni, a więc i na głos. Dobry wokalista zna rozwiązania dla swojego głosu, ale nie zna innych problemów wokalnych. Dlatego wokalista, który chce uczyć śpiewu powinien posiadać wiedzę z zakresu wielu dziedzin. Niewystarczająco wykształcony pedagog szybko straci uczniów, którzy zaczną szukać gdzie indziej odpowiedzi na swoje pytania.
XXI wiek to czasy, w których każdy ma dostęp do ogromnej ilości wiedzy. Wokaliści również. W Internecie możemy znaleźć setki informacji na temat szkolenia wokalnego. Ale – które z nich są dobre, a które błędne? Jak znaleźć te właściwe i zostać dobrym nauczycielem śpiewu? Trzeba wiedzieć, z jakich źródeł czerpać wiedzę. Na naszym kursie nauczyciel znajdzie wybór najważniejszych i najcenniejszych informacji potrzebnych do podniesienia swoich kompetencji.

Cele szkolenia

Jeszcze kilkadziesiąt lat temu wiedza rozwijała się „w głąb” – w celu jak najlepszego poznania danego tematu. Obecne trendy to spojrzenie „wszerz”, czyli interdyscyplinarność, połączenie wiedzy z różnych dziedzin i holistyczne podejście do nauczania głosu.
Tradycja bel canto przekazuje nam setki lat doświadczeń, a współczesne badania naukowe uczą nazywać po imieniu procesy zachodzące w czasie wydobywania głosu. Podstawowa wiedza z zakresu logopedii i fizjoterapii okazuje się niezbędna, aby nauczyciel nie zrobił krzywdy uczniowi. Zaawansowana wiedza naukowa pomaga nam rozróżnić, które metody nauczania są dobre, a które nieskuteczne.

Szkolenie „PEDAGOGIKA WOKALNA W XXI WIEKU” obejmuje podstawową wiedzę, jaką powinien posiadać każdy współczesny nauczyciel śpiewu.

PRZEBIEG I MIEJSCE:

Przebieg kursu

Cały kurs obejmuje 4 zjazdy weekendowe (sobota-niedziela), łącznie 8 dni szkolenia. Każdego dnia przewidywane jest 6 godzin zajęć, w tym 3 godziny wykładów i 3 godziny obserwacji lekcji. Ponadto na koniec każdego zjazdu przewidywana jest dodatkowa godzina na pytania i odpowiedzi. Łącznie kurs zawiera 52 godziny szkolenia (68 godz. dydaktycznych).
Szkolenie obejmuje wykłady z zakresu metodyki nauczania śpiewu, fizjologii i patologii głosu, elementów fizjoterapii, logopedii oraz podstaw fizyki (akustyki), jak również lekcje indywidualne. Uczestnicy obserwują nawzajem swoje lekcje śpiewu, ucząc się diagnozować problemy wokalne i znajdować najskuteczniejsze rozwiązania.

Osoby, które wezmą udział we wszystkich zjazdach, otrzymują dyplom ukończenia szkolenia. Ponadto szkolenie uzupełnia wiedzę teoretyczną do uzyskania certyfikatu IVTOM, jeśli uczestnik wypełni część praktyczną, czyli pracę z mentorami (więcej na www.ivtom.org).

UCZESTNIK DEKLARUJE UDZIAŁ W 4 ZJAZDACH W WYBRANYM MIEŚCIE.
Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc nie będzie możliwości
uczestniczenia w pojedynczych zjazdach w innym mieście. Dopuszczamy
możliwość indywidualnej zamiany miejsc z innym uczestnikiem.

Miejsce kursu

Zjazdy w Gliwicach: COK Perełka, ul. Studzienna 6, 44-100 Gliwice
Zjazdy w Krakowie: Krakowska Szkoła Jazzu, ul. Zaleskiego 11, 31-525 Kraków
Zjazdy w Warszawie:  Żoliborz, aleja Wojska Polskiego 42/7, 00-001 Warszawa

 

Terminy zjazdów w 2020 roku

Zjazd I

Prowadząca: Paulina Kujawska – Bednarek
Gliwice: 7-8 marca 2020
Kraków: 23-24 maja 2020
Warszawa:  13-14 czerwca 202

Zjazd II

Prowadząca: Dominika Płonka
Gliwice: 26-27 września 2020
Kraków: 24-25 października 2020
Warszawa: 10-11 października 2020

Zjazd III

Prowadząca: Piotr Markowski
Gliwice: 7-8 listopada 2020
Kraków: 19-20 grudnia 2020
Warszawa: 12-13 grudnia 2020

Zjazd IV

Prowadzący: Dominika Płonka
Gliwice: styczeń / luty 2021 (termin ustalimy po wakacjach)
Kraków: styczeń / luty 2021 (termin ustalimy po wakacjach)

Warszawa: styczeń / luty 2021 (termin ustalimy po wakacjach)

ROZKŁAD ZAJĘĆ W RAMACH ZJAZDÓW:

Każdego dnia przewidywane jest 6 godzin zajęć, w tym 3 godziny wykładów i 3 godziny obserwacji lekcji. Ponadto na koniec każdego zjazdu przewidywana jest dodatkowa godzina na pytania i odpowiedzi.

ROZKŁAD ZAJĘĆ:

SOBOTA

10:00 – 13:00 wykłady
13:00 – 14:30 przerwa
14:30 – 17:30 zajęcia praktyczne
18:00 – 20:00 możliwość wzięcia dodatkowych lekcji indywidualnych u prowadzącego (do uzgodnienia z prowadzącym)

NIEDZIELA

10:00 – 13:00 wykłady
13:00 – 14:30 przerwa
14:30 – 17:30 zajęcia praktyczne
17:30 – 18:30 podsumowanie zjazdu.

PROWADZĄCY:

Prowadzący:

Mentorzy IVTOM, nauczyciele technik MIX i FLOW PHONATION: Dominika Płonka, Paulina Kujawska-Bednarek, Piotr Markowski.

Dominika Płonka – Absolwentka Akademii Muzycznej w Katowicach. Od 1995r.stale koncertuje jako flecistka i wokalistka, od 2000r. uczy śpiewu. Szkolenia wokalne rozpoczęła od techniki MIX, następnie wraz ze stowarzyszeniem IVTOM, w którym jest mentorem i członkiem zarządu, rozpoczęła poszerzanie wiedzy o najnowsze badania naukowe. Od 2016r. ściśle współpracuje z dr Hubertem Noé z Austrii – lekarzem foniatrą i konsultantem opery Wiedeńskiej, studiując zasady trenowania głosu zgodne z fizjologią. Jako prezes Stowarzyszenia Wokalistów MIX organizuje liczne warsztaty, szkolenia, konferencje naukowe i letnie obozy wokalne. Prowadzi warsztaty wokalne w całej Polsce. Prezentowała swoją wiedzę na konferencjach naukowych, m.in. Pacific Voice Conference (2016), kurs pedagogiczny Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów Śpiewu (2016 i 2019), konferencje naukowe Ivtom w Krakowie (2013), a także w USA: w Atlancie (2016) i Denver (2019).

Pracuje w Krakowskiej Szkole Jazzu i Muzyki Rozrywkowej, w MDK Gliwice. Prowadzi także własne studio wokalne Singart www.singart.pl

Paulina Kujawska-Bednarek – wokalistka jazzowa, trener głosu i logopeda. Absolwentka wokalistyki Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach oraz podyplomowych studiów logopedycznych na Uniwesytecie Gdańskim. Studiowała wokalistykę jazzową w Koloni (Hochschule für Musik). Wraz z Sonią Lachowolską od 2005 r. pracowała jako pierwszy Certyfikowany Trener techniki Speech Level Singing Setha Riggsa; od 2012 r. trener i mentor wokalny w IVTOM (International Voice Teachers of Mix) Deana Kaelina. Podejście Flow Phonation Dr Huberta Noe studiuje od 2016 r. (z dr Noe, Rocio Guitard i Chrissy Cooley Rogers).

Solistka Orkiestry „Kukla Band” (1999-2008), solistka big bandu „Cracovia” i big-bandu „Boba Jazz Band”. finalistka Opolskich Debiutów 1999 r. Wokalistka popowego zespołu „Enjoy”. Współpracowała m.in. z Wojciechem Karolakiem (nagrania na zamówienie radiowej „Trójki”), Triem jazzowym Wojciecha Groborza, Jerzym Filarem i zespołem „Nasza Basia Kochana”, zespołem hip-hopowym „Lari Fari”. Występowała z zespołem „Skaldowie”, Ewą Bem (KFPP Opole 2001), w telewizyjnym programie kabaretowym „Kraj sie śmieje”(2001-2003). Z własnym zespołem „Paulina Savah Band” występowała na festiwalach jazzowych w Polsce, Austrii, Niemczech i Finlandii. W latach 2002 -2016 r. prowadziła klasę wokalną w Krakowskiej Szkole Jazzu. Prowadzi warsztaty w ramach Międzynarodowej Letniej Akademii Jazzu ISJA oraz warsztaty techniki wokalnej i improwizacji jazzowej w całej Polsce. Od 2018 r. pracuje i rozwija swoje rozumienie głosu jako logopeda. Uczestniczy w konferencjach dotyczących głosu, m.in Pacific Voice Conference (Lublin 2016, Kraków 2019) i IVTOM Conference (Atlanta 2016, Werona 2018). Na szkoleniach logopedycznych i foniatrycznych (z H. Noe, dr Sambor, prof. Plutą Wojciecjowską, dr Rządzką, E. Mendalą Kwoczek i prof. Sielską Badurek) rozwija fizjologiczne rozumienie pracy głosu.

Na co dzień występuje w projektach muzycznych: www.moonsession.pl oraz www.nobleband.pl 

Piotr Markowski – nauczyciel śpiewu, trener wokalny. Absolwent Akademii Muzycznej w Bydgoszczy oraz UMCS w Lublinie. Mentor IVTOM. Od 2008 r. jako nauczyciel techniki MIX nieustannie współpracuje z wybitnymi nauczycielami śpiewu oraz badaczami głosu, w ostatnich latach poświęcając szczególną uwagę formantom śpiewaczym oraz fonacji przepływowej. Uczy emisji głosu w Zespole Szkół Muzycznych im. Oskara Kolberga w Radomiu. Prowadzi studio wokalne w Warszawie – „markowski_vocal_studio” oraz zajęcia/warsztaty w kilku ośrodkach kultury na Mazowszu.

Pracuje zarówno z solistami, jak i grupami wokalnymi. Do grona jego uczniów należą wokaliści wykonujący na co dzień zróżnicowane gatunki muzyczne – od szeroko rozumianej muzyki rozrywkowej do śpiewu klasycznego. Jako konsultant wokalny współpracuje z Teatrem Powszechnym im. Jana Kochanowskiego w Radomiu. W 2018 r. prowadził konsultacje wokalne do spektaklu „Chinka” w Teatrze Rozmaitości w Warszawie. Jego uczniowie w ostatnich latach zdobyli ponad 250 czołowych nagród na prestiżowych festiwalach muzycznych o randze ogólnopolskiej oraz międzynarodowej.

Jest autorem licznych opracowań wokalnych oraz aranżacji muzycznych. Z pasją i zaangażowaniem oddaje się pedagogice wokalnej, zgłębiając naturę i fizjologię głosu. www.piotrmarkowski.com

Zjazd I 

Prowadząca: Paulina Kujawska-Bednarek

• Istotne zagadnienia z anatomii i fizjologii narządu głosu.
• Rezonacyjna przestrzeń orofacjalna. Możliwe zaburzenia.
• Mięśnie głowy, szyi i obręczy barkowej i ich zależności z aparatem głosowym.
• Prawidłowy tor oddechowy i jego zaburzenia.
• Oddech a fonacja. Appoggio – wprowadzenie.
• Ewaluacja wokalna głosu uzupełniona o podstawową diagnozę zdrowotną, posturalną i logopedyczną.
• Budowa krtani, struktura i funkcjonowanie fałdów głosowych.
• Fizjologia i patologia głosu. Popularne schorzenia głosu. Wpływ hormonów i leków na głos.
• Zajęcia praktyczne: diagnozowanie tendencji wokalnych i ich związków z ewentualnymi zaburzeniami posturalnymi, zdrowotnymi i logopedycznymi. 

Zjazd II

Prowadząca: Dominika Płonka

• Pojęcie falsetu i beltu w różnych szkołach wokalnych przez pryzmat funkcji fałdów głosowych. Rejestry głosowe a budowa strun głosowych.
• Fizjologiczna strona fonacji w vibrato i efektach specjalnych: growl, scream, fry itp.
• Rezonans a wibracje współczulne.
• Fizyka – wprowadzenie pojęć: ton podstawowy i harmoniczne. Fala stojąca.
• Rezonatory, trakt głosowy, samogłoska, formanty samogłoskowe – wprowadzenie.
• Zajęcia praktyczne: Typy fonacji wg J. Sundberga: breathy, flow, normal, pressed. Podstawowe stosowane ćwiczenia w metodzie flow phonation dr Huberta Noé: Uniezależnienie fonacji od artykulacji. Podniebienie miękkie a nosowanie.

Zjazd III

Prowadzący: Piotr Markowski

• Rehabilitacja głosu.
• Klasyfikacja i prawidłowe rozpoznanie zaburzeń głosu.
• Mechanizmy kompensacyjne w zaburzeniach fonacji.
• Omówienie i terapia dysfonii o różnym podłożu.
• Terapia planowana i prowadzona w obrębie zespołu interdyscyplinarnego
(współpraca z foniatrą, logopedą, fizjoterapeutą, osteopatą, psychologiem,
etc.).
• Omówienie technik stosowanych w terapii głosu.
• Choroby towarzyszące zaburzeniom głosu.
• Zajęcia praktyczne: rehabilitacja głosu.

Zjazd IV

Prowadząca: Dominika Płonka

• Słuch: sposób odbierania dźwięku przez ucho ludzkie versus odczucia
u wokalisty. Typy fonacji a ich głośność versus odczucia u wokalisty.
• Strategie strojenia formantów u różnych wokalistów.
• Definicje: mix i belt z punktu widzenia strojenia formantów. Formanty
samogłoskowe a różne style wokalne.
• Mix i centralizacja samogłoski. Pojęcie krycia w belcanto – chiaroscuro.
Bezpieczny belt w metodzie flow phonation.
• Powtórzenie i utrwalenie zagadnień poruszanych na wcześniejszych
zjazdach.
• Inne dobre szkoły śpiewu – Inspiracje dla nauczyciela i ucznia.
• Zajęcia praktyczne: Artykulatory jako narzędzia strojenia formantów.
Appoggio – ćwiczenia. Legato jako podstawa dobrej techniki wokalnej.
Metody terapii zmęczonego głosu. Technika Lax vox i jej zastosowanie.
Podsumowanie całego kursu.

Warunkiem ukończenia kursu z dyplomem jest uczestnictwo na wszystkich zjazdach.

 

Koszta

Koszt jednego zjazdu: 1200 zł od osoby. Członkowie IVTOM: 1000 zł. Cena obejmuje udział we wszystkich wykładach i zajęciach praktycznych za 2 dni danego zjazdu.

Terminy płatności

Wpłaty dokonujemy min.14 dni przed rozpoczęciem zjazdu. W przypadku rezygnacji mniej niż 14 dni przed rozpoczęciem kursu organizatorzy zwracają wpłatę pomniejszoną o 15%.

Tytuł wpłaty:

nazwisko i imię uczestnika, KURS PEDAGOGICZNY, numer zjazdu.

Dane do wpłaty

Numer konta podamy w późniejszym terminie.

Zapisy na adres prezes@mix.org.pl

 

W tytule wiadomości napisz:
Nazwisko i imię, zgłoszenie – Kurs pedagogiczny

 

W treści wiadomości napisz:
– Nazwisko i imię
– Numer telefonu
– Miasto, w którym chcesz wziąć udział w kursie (Gliwice/Kraków/Warszawa)

 

Przysyłając zgłoszenie na kurs PEDAGOGIGKA WOKALNA XXI w. udostępniają nam Państwo dane osobowe. Przysłanie zgłoszenia oznacza wyrażenie Państwa zgody na przetwarzanie danych osobowych w celu realizacji szkolenia.

GLIWICE

KRAKÓW

WARSZAWA